توقف موقت حملات روسیه در دو شهر اوکراین؛ خروج برخی غیرنظامیان از سومی و ایرپین

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

در پی توقف موقت حملات روسیه در چند شهر اوکراین، مقام‌های محلی در دو شهر سومی و ایرپین از خروج برخی غیرنظامیان از این شهرها خبر داده‌اند. با این حال، به گفته اوکراین، نیروهای روسی آتش‌بس را در ماریوپل نقض کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که از صبح سه‌شنبه ۱۷ اسفند گلوله‌باران در شهرهای کی‌یف، چرنیهف، سومی، خارکیف و ماریوپل را متوقف می‌کند تا گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از این شهرها ایجاد شود.

مقام‌های اوکراین تایید کردند که روز سه‌شنبه خروج غیرنظامیان از سومی، در شمال شرق اوکراین، آغاز شده و آنها در حال حرکت به سوی پُلتاوا هستند.

دمیترو ژیویتسک، استاندار سومی، ظهر سه‌شنبه به تلویزیون اوکراین گفت آتش‌بس عمدتا در حال رعایت است و علاوه بر خروج هزار دانشجوی خارجی، شهروندان اوکراینی نیز در کاروان‌های بیست، سی خودرویی در حال خروج از سومی‌اند.

اُلکسی کولبا، استاندار کی‌یف، نیز روز سه‌شنبه گفت تاکنون بیش از ۱۵۰ نفر از شهر ایرپین، در نزدیکی کی‌یف، خارج شده‌اند.

با این حال اندکی پس از آغاز آتش‌بس موقت، وزارت خارجه اوکراین گفت خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل بار دیگر به دلیل گلوله‌باران روسیه متوقف شده است.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، گفت: «آتش‌بس نقض شد! نیروهای روسیه در حال گلوله‌باران گذرگاه بشردوستانه بین زاپوریژیا و ماریوپل هستند.»

تلاش‌های قبلی برای ایجاد گذرگاه امن و خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل در روزهای شنبه و یکشنبه نیز ناموفق مانده بود و روسیه با رد اتهام نقض آتش‌بس، متقابلا اوکراین را مسئول شکست دالان امن برای خروج غیرنظامیان دانسته بود.

از سوی دیگر روز سه‌شنبه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان و پناهجویان اعلام کرد شمار کسانی که در دوازده روز گذشته از اوکراین گریخته‌اند به حدود دو میلیون نفر رسیده است.

اکثر این افراد که عمدتا شامل زنان و کودکان‌اند به لهستان رفته‌اند و شماری از آنان نیز رهسپار دیگر کشورهای همسایه شده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبرها
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها