روسیه در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری درباره ادعای «نسل‌کشی» در اوکراین حاضر نشد

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

روسیه جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری را که در آن اوکراین خواستار صدور یک دستور اضطراری برای توقف فوری حمله این کشور است، بایکوت کرد. کی‌یف در این جلسه استدلال کرد که مسکو قانون نسل‌کشی را در توجیه تهاجم خود به شکل نادرست اعمال کرده است.

جلسه دادرسی در دیوان بین‌المللی دادگستری بدون حضور نمایندگی حقوقی روسیه آغاز شد.

آنتون کورینویچ، نماینده اوکراین روز دوشنبه ۱۶ اسفند گفت: «این واقعیت که صندلی‌های روسیه خالی است، با صدای بلند گویاست. آنها اینجا در این دادگاه حقوقی نیستند، آنها در میدان نبرد حضور دارند و جنگی تهاجمی علیه کشور من به راه انداخته‌اند.»

او از روسیه خواست «سلاح خود را زمین بگذارد و مدارکش را ارائه دهد». دادگاه هم گفت که از حضور نداشتن روسیه متاسف است.

سخنگوی سفارت روسیه در هلند به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه گفته است «اقدام نظامی ویژه» کشورش «برای محافظت از افرادی که در معرض قلدری و نسل‌کشی قرار گرفته‌اند» - یعنی کسانی که زبان اول یا تنها زبانشان روسی است - در شرق اوکراین ضروری است.

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد ادعای روسیه بی‌اساس است و نسل‌کشی ادعا شده در شرق اوکراین وجود ندارد.

این پرونده بر تفسیر معاهده ۱۹۴۸ در مورد جلوگیری از نسل‌‌کشی که هر دو کشور امضا کرده‌اند، متمرکز است. این معاهده دیوان بین‌المللی دادگستری را به عنوان محل حل و فصل اختلافات بین امضاکنندگان نام می‌برد.

اوکراین روز دوشنبه گفت مسکو کنوانسیون نسل‌کشی را نقض کرده و از آن به عنوان توجیهی برای جنگ سوء استفاده می‌کند.

کورینویچ از قضات درخواست کرد اقدامات اضطراری را اعمال کنند و افزود: «روسیه باید متوقف شود و دادگاه در متوقف کردن آن نقش دارد.»

دیوان بین‌المللی دادگستری عالی‌ترین دادگاه برای حل و فصل اختلافات بین دولت‌هاست و در حالی که حل پرونده‌ها معمول سال‌ها طول می‌کشد، برای بررسی برخی درخواست‌ها مانند آنچه اوکراین درخواست کرده، روند تسریع‌کننده دارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز دوشنبه اعلام کرد «در اسرع وقت» درباره درخواست اوکراین برای دستور اضطراری به روسیه برای توقف فوری درگیری‌ها تصمیم خواهد گرفت.




خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

گفت‌وگوی ویژه
جهان‌نما
خبر
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها