منابع مطلع: دولت بایدن ممکن است واردات نفت روسیه را بدون مشارکت اروپا ممنوع کند

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

دو منبع مطلع به رویترز گفتند در پی حمله روسیه به اوکراین دولت جو بایدن مایل است واردات نفت روسیه به آمریکا را بدون مشارکت متحدانش در اروپا ممنوع کند.

انتظار می‌رود بایدن روز دوشنبه ۱۶ اسفند با رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا تماس ویدیویی برقرار کند، چرا که دولت او همچنان به دنبال حمایت آنها برای ممنوعیت واردات است.

یکی منبع به رویترز گفت کاخ سفید در حال مذاکره با رهبران کنگره است که در حال کار روی تسریع قانون منع واردات از روسیه‌اند.

با این حال، یک مقام ارشد آمریکایی به این خبرگزاری گفت هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده هم در مورد تحریم احتمالی نفت روسیه گفت: «همه گزینه‌ها در حال بررسی است.»

همزمان، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به سوالی درباره احتمال تحریم نفت روسیه گفت همه گزینه‌ها روی میز است.

نخست‌وزیر بریتانیا با این حال هشدار داد اروپا نمی‌تواند به سادگی استفاده از نفت و گاز را یک شبه تعطیل کند، بلکه کشورها باید به سرعت با هم حرکت کنند تا فراتر از روسیه برای تامین نفت و گاز کند و کاو کنند.

صدراعظم آلمان هم واردات انرژی روسیه برای زندگی روزمره اروپایی‌ها را «ضروری» دانست و درباره تحریم‌ نفت و گاز روسیه هشدار داد.

قیمت نفت به دلیل تاخیر در بازگشت احتمالی نفت خام ایران به بازارهای جهانی و در شرایطی که ایالات متحده و متحدان اروپایی منع واردات روسیه را در نظر دارند، به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است.

اروپا برای نفت خام و گاز طبیعی به روسیه متکی است اما با ایده تحریم محصولات روسی موافق‌تر است. ایالات متحده خیلی کمتر به نفت خام و محصولات روسیه وابسته است، اما این تحریم به افزایش قیمت منجر می‌شود و به مصرف‌کنندگان آمریکایی ضربه می‌زند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه گفت این کشور و متحدان اروپایی آن در حال ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند و کاخ سفید با کمیته‌های کلیدی کنگره در این ارتباط هماهنگ است.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت این مجلس به دنبال تصویب «قانونی قدرتمند» برای ممنوع کردن واردات نفت از روسیه و «منزوی کردن روسیه و بلاروس» است.

قیمت نفت برنت به عنوان یکی از مراجع اصلی قیمت‌گذاری نفت خام در بازارهای جهانی یک ماه پیش در پی اعلام نگرانی مقام‌های آمریکا درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، به ۹۶ دلار در هر بشکه افزایش یافت و سپس با آغاز حمله روسیه به اوکراین، به بیش از ۱۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید.

با ادامه حملات روسیه به اوکراین در دوازده روز گذشته و اعمال تحریم‌های گسترده آمریکا، اروپا و جامعه جهانی علیه روسیه، افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی ادامه یافت و روز دوشنبه به بالاترین میزان در نزدیک به چهارده سال گذشته و حدود ۱۴۰ دلار رسید.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
حرف آخر با پوریا زراعتی
خبرها
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها