تاکید پوتین بر پیشروی حمله روسیه طبق برنامه؛ زلنسکی خواستار مذاکره با پوتین شد

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۲

رییس‌جمهوری روسیه ضمن تمجید از سربازان روس، حمله این کشور به اوکراین را موفقیت‌آمیز خواند و گفت که عملیات نظامی طبق برنامه پیش می‌رود.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، روز پنجشنبه یک هفته پس از صدور فرمان برای حمله به اوکراین گفت: «می‌خواهم بگویم که عملیات نظامی ویژه کاملا مطابق با جدول زمانی و طبق برنامه پیش می‌رود و تمام وظایف تعیین‌شده با موفقیت در حال حل و فصل است.»

اظهارات تلویزیونی پوتین در حالی منتشر شد که طی روزهای اخیر دولت‌های غربی و آژانس‌های اطلاعاتی از مواجهه شدن روسیه با مشکلات لجستیکی، اشتباهات تاکتیکی و مقاومت بیش از حد انتظار اوکراین گزارش دادند.

ولادیمیر پوتین طی اظهاراتش بدون ارائه مدرک و شواهدی اتهاماتی را علیه نیروهای اوکراینی مطرح کرد.

پوتین نیروهای اوکراینی را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان «سپر انسانی» متهم کرد و گفت که اوکراین اسیران روسی را علاوه‌ بر شکنجه، می‌کشد، شهروندان خارجی را نیز گروگان گرفته و از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

او بار دیگر تاکید کرد که اوکراینی‌ها و روس‌ها «یک ملت» هستند اما اوکراینی‌ها «تهدید و شست‌وشوی مغزی» شده‌اند.

پوتین بار دیگر بر دلیل خود برای جنگ با اوکراین که غرب آن را به‌عنوان تبلیغات بی‌اساس رد می‌کند، تاکید کرد.

او گفت: «اکنون در خاک اوکراین، سربازان و افسران ما برای روسیه و برای یک زندگی مسالمت‌آمیز شهروندان دونباس می‌جنگند، به طوری که دیگر ما دقیقا در مرزهایمان با یک ضد روسیه که سال‌هاست غرب آن را ایجاد کرده، تهدید نمی‌شویم.»

درخواست مذاکره مستقیم با پوتین توسط زلنسکی

همزمان، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، گفت اگر روسیه با حسن نیت و اراده به گفت‌وگو بپردازد، اوکراین و روسیه می‌توانند راهی برای خروج از جنگ پیدا کنند.

زلنسکی با بیان اینکه مایل است با ولادیمیر پوتین گفت‌وگوی آزاد و رو در رو داشته باشد، گفت: «چیزهایی وجود دارد که باید در آنها راهی برای مصالحه پیدا کرد تا مردم نمیرند، اما برای موضوعاتی سازش وجود ندارد.»

او همچنین با طعنه به پوتین درباره میزهای بزرگ ملاقاتش با رهبران جهان گفت که می‌خواهد با او مذاکره کند، «اما نه از فاصله ۳۰ متری.»

زلنسکی خطاب به پوتین افزود: «نترس! از چه می‌ترسی؟ من گاز نمی‌گیرم.»

میخائیلو پودولیاک، مشاور رییس‌جمهوری اوکراین و یکی از اعضای هیات مذاکره‌کننده این کشور با روسیه گفت که دور دوم مذاکرات آتش‌بس با مقام های روس نتایج مورد انتظار کی‌یف را به همراه نداشته است، اما طرف‌ها در مورد کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان به تفاهم رسیدند.

او با اشاره به محاصره تعداد زیادی از شهرهای اوکراین و وضعیت اسف‌بار دارو، غذا و تخلیه غیرنظامیان، گفت: «تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما درباره جنبه بشردوستانه با جزئیات کافی صحبت کردیم.»

به گفته پودولیاک، دو طرف آتش‌بس موقت احتمالی را برای امکان تخلیه غیرنظامیان در نظر گرفتند. او افزود: «در منطقه‌هایی که کریدورهای بشردوستانه در آن قرار دارند، امکان آتش‌بس برای مدت زمان تخلیه وجود خواهد داشت.»

روسیه و اوکراین همچنین به تفاهم رسیدند که داروها و مواد غذایی را به مناطقی که در آنجا شدیدترین درگیری‌ها در حال وقوع بود، برسانند.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در یک هفته گذشته، این نخستین باری است که طی مذاکرات پیشرفتی ایجاد شده و دو طرف در مورد موضوعی توافق کردند.

قرار است دور سوم مذاکره دو کشور هفته آینده برگزار شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها