بریتانیا: پیشروی روسیه به سمت کی‌یف پیشرفت کمی کرده؛ مسکو: برای اوکراین راه‌حل پیدا می‌شود

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۲

همزمان با گزارش‌ اطلاعاتی بریتانیا درباره وضعیت مبهم در خرسون و پیشروی اندک نیروهای روس به سمت کی‌یف، وزیر خارجه روسیه خواسته‌های کشورش را حداقلی توصیف کرد و گفت مطمئن است که راه حلی برای بحران اوکراین پیدا خواهد شد.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه ۱۲ اسفند بار دیگر با عضویت اوکراین در ناتو مخالفت کرد. او همچنین گفت مسکو آماده مذاکره با شرایط برابر و احترام است.

وزیر خارجه روسیه افزود: «برای مذاکره با ناتو و کشورهای غربی اعلام آمادگی می‌کنیم و این مذاکره دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد.»

او همچنین اوکراین را متهم کرد که در مذاکرات صلح با روسیه مستقل عمل نمی‌کند. لاروف گفت: «اوکراین با بهانه‌های مختلف مذاکرات را به تعویق می‌اندازد. آنها مستقل نیستند و از آمریکا دستور می‌گیرند.»

وزیر خارجه روسیه تهدید کرد واضح است که جنگ جهانی سوم فقط می تواند اتمی باشد. او در ادامه کشورهای غربی را متهم کرد که به دنبال این موضوع‌اند، نه روسیه.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین به نیروهای اتمی بازدارنده روسیه دستور آماده باش داده است.

پیش از این اظهارات، روسیه روز چهارشنبه از تصرف خرسون خبر داد و شهردار این شهر نیز اعلام کرده بود نیروهای روس وارد ساختمان‌های دولتی و خیابان‌ها شده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش اطلاعاتی بریتانیا وضعیت در این شهر همچنان مبهم است. این سرویس همچنین خبر داد که روسیه در سه روز گذشته پیشرفت خاصی در پیشروی به کی‌یف نداشته و کاروان نظامی روسیه در ۳۰ کیلومتری اوکراین باقی مانده است.

بر اساس اطلاعات بریتانیا، خارکف و چرنیهیف نیز هم‌چنان در دست اوکراین است.

رسانه‌های اوکراینی همچنین خبر دادند که تعداد زیادی از خانه‌ها و تاسیسات غیرنظامی شهرهای خارکف و اوختیرکا تخریب شده‌اند و در خارکف سه مدرسه و کلیسای جامع این شهر هدف قرار گرفته‌اند.

در همین حال انفجاری ایستگاه راه‌آهن کی‌یف را لرزاند و وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که این انفجار ناشی از لاشه موشک کروز سرنگون شده روسیه بوده و تلفات جانی نداشته است.

رییس جمهوری اوکراین: خطوط دفاعی در برابر حملات روسیه ایستادگی می‌کند

همزمان با اظهارات لاوروف، ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین روز پنجشنبه در ویدیویی گفت خطوط دفاعی اوکراین در برابر حمله روسیه ایستادگی می‌کنند.

او تاکید کرد از نیمه شب به بعد هیچ وقفه‌ای در گلوله‌باران اوکراین توسط مسکو وجود نداشته است.

زلنسکی با اشاره به اینکه: «ما چیزی برای از دست دادن نداریم جز آزادی خودمان»، اضافه کرد اوکراین از متحدان بین‌المللی خود روزانه تسلیحات دریافت می‌کند.

رییس جمهور اوکراین همچنین گفت روسیه روی کلمه «غرامت» فکر کند چون از مسکو می‌خواهیم تمام آنچه را که در حمله خود ویران کرده، جبران کند.

شهردار کی‌یف هم گفت وضعیت در این شهر دشوار اما تحت کنترل است.

با این حال، مشاور وزارت کشور اوکراین هشدار داد نیروهای روسی بندر ماریوپل در جنوب اوکراین را محاصره کرده‌اند.

روز چهارشنبه اعلام شده بود که هیات روسیه وارد محل مذاکرات با روسیه شده و منتظر هیات اوکراین است. اوکراین نیز اعلام کرده که با برگزاری دور دوم مذاکرات بین هیات‌های دو کشور موافق است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک اعلام کرد که این مذاکرات در نزدیکی مرز لهستان و اوکراین برگزار خواهد شد.

روز پنجشنبه همچنین وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، گزارش‌ها درباره هماهنگی روسیه با این کشور درباره زمان حمله به اوکراین را رد کرد و «اخبار جعلی» خواند.

نیویورک تایمز به نقل از گزارش نهادهای اطلاعاتی غربی اعلام کرده بود که مقام‌های چین از روسیه خواسته بودند تا پایان المپیک زمستانی پکن به اوکراین حمله نکند.

وزارت خارجه آمریکا روسیه را متهم کرده که با مسدود کردن رسانه‌های مستقل «جنگی کامل علیه آزادی رسانه‌ها و حقیقت» به راه انداخته است.

روز پنجشنبه اعلام شد که ایستگاه رادیویی لیبرال اخو مسکوی و از منتقدان کرملین فعالیت خود را تعطیل کرده است. روسیه پیش از این به رسانه‌های مستقل اعلام کرده بودند که حق ندارند از عبارت «حمله» برای اقدام روسیه علیه اوکراین استفاده کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد نیروهای این کشور با «سلاح‌های هدایت شونده دقیق» به یک مرکز تلویزیون و رادیو در لیسا هورا در کی‌یف که سازمان امنیت اوکراین برای «جنگ روانی» از آن استفاده می‌کرد، شلیک کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها