هشدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به تهدید ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای اوکراین

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۱

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به بروز حادثه در تاسیسات هسته‌ای اوکراین در جریان حملات روسیه هشدار داد و گفت که آژانس خواهان تضمین ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تاکید کرد: باید از هرگونه اقدام نظامی یا اقدامات مشابه که می‌تواند ایمنی یا امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین را تهدید کند، اجتناب شود.

گروسی در این بیانیه افزود: هر حادثه‌ای در تاسیسات هسته‌ای اوکراین می‌تواند عواقب شدیدی داشته باشد، رنج انسانی را تشدید کند و آسیب‌های زیست‌محیطی گسترده‌ای در پی داشته باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ارتش روسیه در جریان حمله به اوکراین کنترل چندین سایت هسته‌ای اوکراین، از جمله نیروگاه اتمی چرنوبیل، محل بروز فاجعه اتمی سال ۱۹۸۶ در دوره استقرار اتحاد جماهیر شوروی، را به دست گرفته است.

یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: درست پس از تسلط روس‌ها بر سایت هسته‌ای چرنوبیل، سطوح تشعشعات رادیواکتیو در چرنوبیل بالا رفت اما میزان این تشعشعات از آن زمان به سطح عادی و بی‌ضرر رسیده است.

در همین حال معاون وزیر محیط زیست اوکراین، در جریان سخنرانی مجازی از کی‌یف در مجمع محیط زیست سازمان ملل، هشدار داد که با حمله روسیه و تصرف چند مرکز هسته‌ای اوکراین، امنیت هسته‌ای اروپا در معرض خطر است.

معاون وزیر محیط زیست اوکراین گفت: ما شاهد افزایش سطح تشعشعات در چرنوبیل هستیم، زیرا نیروهای روسیه در آنجا حضور دارند و «خطر اقدامات تروریستی روسیه» وجود دارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
حرف آخر با پوریا زراعتی

شنیداری

پادکست‌ها