وزارت خارجه آمریکا: روسیه، مجتمع‌های مسکونی و غیرنظامی شهرهای اوکراین را هدف قرار می‌دهد

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۱

افزایش حملات هوایی و موشکی روسیه به شهرها و زیرساخت‌های اوکراین به ویژه در دو شهر کی‌یف و خارکیف سه‌شنبه شب ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: روسیه در این حملات مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با محکوم کردن حملات روسیه به مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌های غیرنظامی در مرکز شهر خارکیف، یکی از بزرگترین شهرهای اوکراین، گفت که روسیه همچنان به ویرانگری‌های وحشتناک خود ادامه می‌دهد.

روز سه شنبه از جمله بر اثر اصابت یک موشک روسیه به ساختمانی مسکونی در شهر ژیتومیر در مرکز اوکراین چهار نفر کشته شدند.

همچنین شبکه خبری سی‌ان‌ان از اصابت یک موشک به کلینیک زایمان آدونیس در نزدیکی کی‌یف خبر داد. رییس این کلینیک گفت که هنگام اصابت موشک، این ساختمان تخلیه بوده و به کسی آسیب نرسیده است.

این در حالی است که کرملین پیشتر اعلام کرده بود نیروهای روسیه زیرساخت‌ها و ساختمان‌های غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.

در روزهای گذشته نیز در پی حمله توپخانه‌ای روسیه به شهر اوختیرکا در شمال شرقی اوکراین، شش غیرنظامی از جمله یک دختر هفت ساله، کشته شدند.

وزارت بهداشت اوکراین تعداد غیرنظامیان کشته شده در حملات روسیه را تا روز یکشنبه ۳۵۲ غیرنظامی از جمله ۱۴ کودک اعلام کرده بود که این تعداد با توجه به شدت گرفتن حملات هوایی و موشکی روسیه در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه افزایش یافته است.

در واکنش به حملات روسیه به مناطق مسکونی دبیرکل عفو بین‌الملل اعلام کرد که روسیه با بمب خوشه‌ای به یک مهدکودک حمله کرده که چند غیرنظامی از جمله یک کودک کشته شدند و این موضوع باید به عنوان «جنایت جنگی» بررسی شود.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌ جمهور اوکراین در پی حملات روسیه به مناطق غیرنظامی و مسکونی گفت که کشورش درخواستی علیه روسیه به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرده است.

از سوی دیگر دیوان دادگستری بین‌المللی نیز اعلام کرد که در روزهای ۱۶ و ۱۷ اسفند برای بررسی شکایت اوکراین از روسیه جلسه استماع برگزار می‌کند.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه نیز گفت که تحقیق درباره وقوع جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در اوکراین را آغاز می‌کند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همچنین افزود که برمبنای تحقیقات قبلی در کریمه و دنباس، متقاعد شده‌ام زمینه تحقیق درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هم پیشتر (حمله۲۰۱۴ روسیه) و هم در رویداد فعلی وجود دارد.

پس از آن بود که وزیر خارجه کانادا نیز گفت که این کشور از دیوان کیفری بین‌المللی درخواست خواهد کرد تا درباره ارتکاب «جنایات جنگی» توسط روسیه در جریان حمله به اوکراین تحقیق کند.

در کنار حملات به مناطق غیرنظامی و افزایش موج مهاجرت که عمدتا زنان و کودکان هستند فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب شده تاکنون ۵۲۰ هزار نفر از اوکراین به کشورهای همسایه پناه ببرند و تعداد پناهجویان که به شکل تصاعدی در حال افزایش است می‌تواند به چهار میلیون نفر برسد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز در مورد بحران انسانی در اوکراین هشدار داد و گفت تعداد پناهجویان ممکن است به میلیون‌ها نفر برسد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها