کاخ سفید: آمریکا و متحدانش تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه و بلاروس اعمال می‌کنند

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۲

کاخ سفید اعلام کرد آمریکا در هماهنگی با شرکا و متحدان خود با هدف پاسخگو کردن روسیه و بلاروس در ارتباط با حمله به اوکراین، تضعیف بخش نظامی روسیه و قطع مهم‌ترین منابع ثروت مسکو تحریم‌های جدیدی را علیه این دو کشور اعمال می‌کنند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که بیش از ۳۰ کشور جهان که بیش از نیمی از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند، روسیه را از سیستم مالی جهانی بین‌المللی منزوی کرده و به شناسایی و مسدود کردن دارایی‌های عوامل ولادیمیر پوتین و خانواده‌های آنها ادامه خواهند داد.

این بیانیه افزود: آمریکا و متحدانش در تلاش هستند تاثیر این تحریم‌ها را بر اقتصاد جهانی کاهش دهند و از در همین راستا با آزاد کردن ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود موافقت کرده‌اند.

طبق این بیانیه، تحریم‌های جدید محدودیت‌های گسترده‌ای را بر صادرات فناوری به روسیه و بلاروس اعمال می‌کند.

کاخ سفید خاطرنشان کرد که ۲۲ نهاد مرتبط با بخش دفاعی روسیه که در زمینه ساخت هواپیماهای جنگی، خودروهای سواره‌نظام، سیستم‌های جنگ الکترونیکی، موشک و پهپاد فعالیت می‌کنند، مشمول تحریم‌های گسترده علیه بخش نظامی این کشور می‌شوند.

کاخ سفید با اشاره به قصد وزارت بازرگانی آمریکا برای تحریم صادرات تجهیزات استخراج نفت و گاز به روسیه، خاطرنشان کرد آمریکا و متحدانش با هدف کاهش تاثیر این تحریم‌ها بر اقتصاد جهانی، برای روسیه امکان پرداخت در بخش انرژی را حفظ کرده‌اند.

طبق این بیانیه، وزارت بازرگانی در هماهنگی با متحدان آمریکا نهادهایی را که از سرویس‌های امنیتی و بخش‌های دفاعی روسیه و بلاروس حمایت می‌کنند، به فهرست تحریم‌های خود اضافه خواهد کرد.

کاخ سفید افزود: آمریکا همچنین در کنار بیش از ۳۰ کشور دیگر، حریم هوایی خود را نیز به همه پروازهای روسیه بسته است.

در همین حال، جو بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا کارگروهی را برای اجرای تحریم‌های جدید علیه روسیه راه‌اندازی کرده است.

او همچنین گفت که آمریکا گزینه تحریم علیه واردات نفت روسیه را کنار نگذاشته‌ است.

از سوی دیگر، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه از هم‌اکنون اثر خود را در سقوط روبل نشان داده است.

وزیر حمل‌ونقل ایالات متحده نیز اعلام کرد که دولت بایدن می‌تواند اقدامات بیشتری علیه روسیه انجام دهد.

در همین حال، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که انتظار می‌رود بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را ممنوع کند.

در همین حال، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که بیشترین تاثیر تحریم‌ها بر روسیه بر بخش انرژی خواهد بود. طبق برآورد کمیسر اتحادیه اروپا، تاثیر تحریم‌های روسیه بر سیستم مالی اتحادیه اروپا قابل مهار باشد.

از سوی دیگر، دولت فرانسه اعلام کرد که تحریم‌های روسیه شامل اقدامات مرتبط با ارزهای دیجیتال هم می‌شود.

آفکام، نهاد ناظر بر رسانه‌های بریتانیا، نیز اعلام کرد در حال بررسی ابقا یا عدم ابقای مجوز پخش شبکه آرتی روسیه در این کشور است.

همچنین مقام‌های بریتانیا در نظر دارند تحریم‌هایی را علیه آبراموویچ، مالک باشگاه چلسی اعمال کنند و نشریه تلگراف نوشته آبراموویچ در فکر فروش چلسی است.

جمهوری مالت نیز اعلام کرد که صدور گذرنامه «طلایی» برای سرمایه‌گذاران و ثروتمندان روسیه و بلاروس را تعلیق کرده است.

از سوی دیگر، کنسرسیوم مسافرتی تویی آ.گ، یکی از بزرگترین آژانس های مسافرتی دنیا، اعلام کرد که الکسی مورداشوف، میلیاردر روسی، سهامدار و عضو هیات مدیره این کنسرسیوم به دلیل قرار گرفتن در فهرست تحریم‌ها استعفا داده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
حرف آخر با پوریا زراعتی

شنیداری

پادکست‌ها