تداوم حملات روسیه به شهرهای اوکراین؛ موافقت اروپا با قطع دسترسی هفت بانک روسی به سوییفت

سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۰

هم‌زمان با تداوم بمباران شهرهای اوکراین از سوی نیروهای روسیه، تحریم‌های غرب علیه این کشور نیز ادامه دارد و در تازه‌ترین تحول، خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد اتحادیه اروپا با قطع هفت بانک روسیه از سوئیفت، از جمله بانک وی‌تی‌بی‌ موافقت کرده است.

کنار گذاشتن بانک‌های روسی از سوبیفت، دسترسی این کشور به بازارهای مالی در سراسر جهان را محدود می‌کند.

در پیامد قطع سوییفت، شرکت ها و افراد روسی برای پرداخت هزینه واردات و دریافت پول نقد برای صادرات، وام گرفتن یا سرمایه گذاری در خارج از کشور با دشواری روبرو خواهند شد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا هم در سخنانی در ورشو پایتخت لهستان گفت ما اقدام‌های بیشتری برای کنار گذاشت بانک‌های روسی از سوییفت و مسدود کردن دارایی‌های این کشور انجام خواهیم داد.

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه دهم اسفند در گفت‌‌وگوی تلفنی با جو بایدن رییس‌جمهوری اوکراین بر تشدید تحریم و حمایت نظامی از کشورش تاکید کرد.

یکی از خواسته‌های دولت اوکراین، تعیین این کشور به عنوان منطقه پرواز ممنوع است اما این خواسته هنوز از سوی کشورهای غربی پذیرفته نشده است. پذیرش این موضوع به معنی رویارویی مستقیم نیروی نظامی کشورهای ناتو با روسیه خواهد بود.

حرکت کند روس‌ها به سمت کی‌یف

مقام‌های دولت اوکراین خبر داده‌اند که در حال حاضر نیروهای روسیه پس از بمباران سنگین شهر خارکف که دومین شهر بزرگ اوکراین به حساب می‌آید، بخش‌هایی از شهر خرسون را هم تصرف کرده‌اند. با این حال گزارش‌ها حاکی است که پیشروی روس‌ها به شهر شهر کی‌یف طی یک‌روز اخیر چشمگیر نبوده است.

یک مقام آمریکایی در این باره به رویترز گفت: «حرکت نیروهای روسیه به سمت کی‌یف به دلیل چالش‌های تامین سوخت، کند شده اما احتمالا سازماندهی مجدد نیروها و بازاندیشی در عملیات هم در کند شدن آنها موثر بوده است.»

روس‌ها با این حال یک برج تلویزیونی را در کی‌یف هدف قرار دادند که پنج کشته برجای گذاشت و پخش شبکه‌های تلویزیونی را برای دقایقی متوقف کرد.

مشاور وزارت کشور اوکرین گفت این حمله باعث از بین رفتن اساسی برج تلویزیونی نشده است.

تاثیر تحریم‌ها

اثرات تحریم‌های غرب علیه روسیه هم به تدریج در حال بروز در وضعیت روزمره روسیه است. تحریم‌های اعمال شده از سوی اپل‌ و گوگل‌پلی باعث اختلال در وضع حمل و نقل متروی مسکو شد و سقوط ارزش روبل هم باعث شد که پوتین در دستوری خروج بیش از ۱۰ هزار دلار پول نقد از کشور را ممنوع کند.

تحریم‌های ورزشی هم به سرعت در حال گسترش است و پس از تحریم تیم‌های ملی روسیه از شرکت در مسابقات بین‌المللی فوتبال، روز سه‌شنبه این تحریم‌ها به تنیس، والیبال و اسکی روی یخ هم گسترش یافت.

در همین حال جشنواره فیلم کن هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیات‌های رسمی روسیه را از حضور در جشنواره ۲۰۲۲ منع می‌کند مگر اینکه درگیری اوکراین پایان یابد.

مذاکرات بی‌نتیجه هیات‌ها در مرز بلاروس

مذاکرات هیات‌های اوکراین و روسیه در مرز بلاروس هم تاکنون نتیجه‌ای نداشته و رییس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که روس‌ها ابتدا باید بمباران را متوقف کنند و بعد پای میز مذاکره بیابد.

سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه هم اعلام کرد که هیات‌های اوکراین و روس روز چهارشنبه ۱۱ اسفند دیداری نخواهند داشت. او افزود که خواسته‌های روس‌‌ها در مذاکرات غیر واقعی است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
اقتصاد و بازار
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها