ناخرسندی آمریکا از موضع غیرقاطع اسرائیل در برابر حمله روسیه به اوکراین

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۹

وبسایت خبری والانیوز در اسرائیل می‌گوید ایالات متحده از امتناع اسرائیل در اتخاذ موضع قاطع مقابل حمله نظامی روسیه به اوکراین ناخرسند است.

به نوشته این وبسایت خبری، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به همتای اسرائیلی خود، گیلعاد اردان گفته موافقت نکردن اسرائیل با محکوم کردن روسیه در شورای امنیت موجب ناخرسندی ایالات متحده شده و دولت بایدن از این موضوع عصبانی است. «والا» این خبر را به نقل از مقام‌های اسرائیلی که نامشان فاش نشد، منتشر کرده است.

این در حالی است که وزارت خارجه اسرائیل به والا گفته متحدان اسرائیل شرایط این کشور را درک می‌کنند.

پیشتر نیز نخست‌وزیر، نفتالی بنت گفته بود ایالات متحده موضع‌گیری اسرائیل در این بحران را درک می‌کند. نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل از واکنش به این خبر خودداری کرده است.

نفتالی بنت شب گذشته در نشست ویژه کابینه سیاسی–امنیتی اسرائیل گفت که اورشلیم به‌صورت روزانه با روسیه و ایالات متحده در ارتباط است و تا کنون توانسته «با موفقیت» موازنه را بین دو قدرت جهانی حفظ کند. او گفت اروپا و آمریکا موضع اسرائیل را درک می‌کنند و موضع‌گیری اورشلیم درباره این بحران تاکنون به روابط این کشور با دیگر کشورها آسیبی نزده است.

همچنین، در این نشست از وزیران خواسته شد همچنان از اظهارنظر عمومی درباره حمله روسیه به اوکراین خودداری کنند.

سفارت روسیه در اسرائیل، عصر یکشنبه با انتشار پستی، به‌صورت غیرمستقیم از اعتراضات مردمی در اسرائیل به حمله نظامی روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

سفارت روسیه در پست خود نوشت که امیدوار است اسرائیل موضع دیپلماتیک و هوشمندانه‌ای اتخاذ کرده و دلایل روسیه برای «انجام عملیات نظامی ویژه» در اوکراین را درک کند.

در این میان، رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند ولودمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در تماس تلفنی با نفتالی بنت، از اسرائیل درخواست کمک نظامی کرده است.

بر اساس گزارش کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل، اورشلیم این درخواست را «با ادب دیپلماتیک» رد کرده است.

پیشتر گفته شده بود زلنسکی در این تماس تلفنی خواهان میانجیگری اسرائیل بین اوکراین و روسیه شده بود.

تنها دو روز پس از این تماس تلفنی، بنت تلفنی با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه صحبت کرد. بر اساس بیانیه کرملین، بنت در این گفت‌‌وگو پیشنهاد میانجی‌گری اسرائیل را مطرح کرد.

در همین حال، موزه یادبود قربانیان هولوکاست در اورشلیم، ید و شم، استفاده تبلیغاتی روسیه از موضوع یهودی‌ستیزی در حمله به اوکراین را محکوم کرد. دنی دایان، مدیر این موزه با اشاره به تبلیغات پوتین در این زمینه که برای «نازی زدایی» به اوکراین حمله کرده، این صحبت‌ها را پروپاگاندا توصیف کرد و گفت هرگونه استفاده ابزاری از این موضوع و مقایسه رخدادهای امروز با رخدادها و تفکرات قبل و در زمان هولوکاست را محکوم می‌کند.

ید و شم همچنین حمله روسیه به اوکراین را محکوم کرده و برای سلامت غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها