ادامه واکنش‌ جهانی به حمله روسیه؛ از افزایش بودجه نظامی آلمان تا پیشنهاد میانجیگری اسرائیل

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

در ادامه واکنش رهبران جهان به حمله روسیه به اوکراین، صدراعظم آلمان گفت ولادیمیر پوتین به دنبال امپراطوری است و وزیر خارجه بریتانیا پیش‌بینی کرد که بحران اوکراین ممکن است چند سال طول بکشد. اسرائیل هم پیشنهاد میانجیگری بین مسکو و کی‌یف را مطرح کرد.

روز یکشنبه هشتم اسفند جلسه فوق‌العاده پارلمان آلمان با حضور مقام‌های دولت و احزاب سیاسی تشکیل شد. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و دیگر مقام‌ها در این نشست حمله به اوکراین را «جنگ پوتین» توصیف کردند.

به گفته صدراعظم آلمان، هر کس سخنرانی پوتین در حمله با اوکراین را دیده یا به صورت خصوصی با او مذاکره کرده، تردید به خود راه نمی‌دهد که او به دنبال امپراطوری روسی است.

شولتس تاکید کرد که آلمان در برخی از سیاست‌های خود از جمله سیاست خارجی، سیاست دفاعی و تولید انرژی تغییرات ایجاد می‌کند و در حوزه صنایع نظامی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کند.

دولت آلمان اعلام کرد که دو درصد از تولید ناخالص ملی را برای افزایش توان نظامی هزینه خواهد کرد و ۱۰۰ میلیارد یورو نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری خواهد شد.

وزیر دارایی آلمان هم گفت حمله روسیه به اوکراین تغییرات گسترده‌ای در سیاست امنیتی آلمان خواهد داد و تقویت توان دفاعی را از یک موضوع حاشیه‌ای به یک پروژه مرکزی تبدیل خواهد کرد.

صدراعظم آلمان همچنین اعلام کرد پوتین نمی‌تواند اقدامات بعدی اروپا را حدس بزند. فریدریش مرتس، رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان (حزب مرکل) نیز خطاب به پوتین گفت: «بازی تمام شده است.»

علاوه بر این، لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه گفت در صورت خارج نشدن نیروهای روسیه از اوکراین، مذاکره‌ای با این کشور انجام نخواهد شد.

او اضافه کرد: «تا زمانی که مسکو در اوکراین نیرو دارد و اسلحه بر سر اوکراینی‌ها گذشته است، هیچ مذاکره‌ای با این کشور انجام نمی‌شود.»

تراس تاکید کرد: «فهرستی از الیگارش‌های روسیه تهیه کرده‌ایم و هر چند هفته یک بار دولت دارایی‌های آنها را هدف قرار می‌دهد.»

وزیر خارجه بریتانیا همچنین پیش بینی کرد که ممکن است بحران اوکراین چند سال طول بکشد.

اسرائیل نیز اعلام کرد که به اوکراین کمک‌های بشردوستانه می‌فرستد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه با رییس جمهوری روسیه تلفنی صحبت کرد.

کرملین اعلام کرد نخست وزیر اسرائیل به پوتین پیشنهاد میانجیگری بین روسیه و اوکراین را داده است. بر اساس اعلام روسیه، پوتین به بنت گفته در بلاروس آماده مذاکره است اما زلنسکی مذاکرات را رد کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
حرف آخر با پوریا زراعتی
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها