شکاف سیاسی در لبنان بر سر موضع این کشور درباره حمله روسیه به اوکراین

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

وزارت خارجه لبنان، در بیانیه‌ای تجاوز نیروهای نظامی روسیه به خاک اوکراین را محکوم کرد و خواستار توقف فوری عملیات نظامی و عقب نشینی نیروهای روسی از اوکراین شد. این بیانیه باعث بروز اختلاف مواضع درباره بحران اوکراین شد.

حزب الله برای همراهی با موضع ایران و سوریه از بیانیه وزارت خارجه لبنان انتقاد کرد.

گروه حزب الله، وزیر خارجه لبنان را به ارائه توضیحات بیشتر درباره بیانیه فراخواند. حسن فضل الله نایب دبیرکل حزب الله لبنان، وزیر خارجه این کشور را به «ضعف» و «درگیر شدن» در یک نزاع بین المللی متهم کرد.  فضل الله افزود بیانیه وزارت خارجه لبنان  بیانگر موضع ملت و حاکمیت این کشور نیست.

این در حالی است که بسیاری از مردم لبنان، با حمله به مواضع فضل الله، از او خواستند به نام آنها اظهار نظر نکند  چرا که به گفته آنها ، مردم لبنان حمله به غیرنظامیان را همچنانکه حزب الله انجام می‌دهد، تایید نمی‌کنند.

انتقاد حزب الله از موضع رسمی لبنان، موجی از خشم را میان مردم این کشور برانگیخته است. بسیاری از شهروندان، از حزب الله خواستند از درگیر شدن در جنگ روسیه علیه اوکراین همان‌طور که در سوریه، یمن، و عراق انجام داد و لبنان را درگیر مشکلات بزرگی با کشورهای عربی کرد، اجتناب کند.

یک منبع نزدیک به وزیر خارجه لبنان، در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال تاکید کرد که موضع این وزارت درباره بحران اوکراین یک موضع اخلاقی است و حزب الله نباید آن را به شکاف سیاسی در لبنان تبدیل کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه لبنان، دو سفیر فرانسه و آلمان در بیروت، طی نشستی با وزیر خارجه لبنان، از بیانیه این کشور درباره اوکراین قدردانی کردند و خواستار ادامه این موضع شدند.

این در حالی است که سفارت روسیه در بیروت گفته از بیانیه وزارت خارجه لبنان درباره محکومیت دخالت نظامی روسیه در اوکراین اظهار شگفتی می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
حرف آخر با پوریا زراعتی
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها