استقبال اوکراین از پیشنهادها برای مذاکره با روسیه؛ قول اروپا برای کمک نظامی بیشتر

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، در پیام ویدیویی از پیشنهاد ترکیه و جمهوری آذربایجان برای برگزاری مذاکره با روسیه استقبال کرد. او همچنین تاکید کرد اوکراینی‌ها تا زمانی که لازم باشد برای آزادی این کشور مبارزه خواهند کرد.

از سویی دیگر، آیلت شاکد، وزیر کشور اسرائیل تایید کرد زلنسکی در جربان تماس روز جمعه با نخست‌وزیر اسرائیل خواستار میانجیگری این کشور شده و این موضوع در حال بررسی است.

با این وجود مشاور رییس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد زلنسکی هیچ مذاکره دارای پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد و خواهان مذاکرات مناسب با روسیه است.

وعده اروپا برای افزایش کمک نظامی

همزمان، روز شنبه کشورهای مختلف اروپا تعهد کردند کمک و تجهیزات نظامی بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

زلنسکی که از طریق حساب‌های خود در رسانه‌های اجتماعی خود با مردم در ارتباط است در پیامی از تصمیم آلمان برای ارسال تسلیحات جهت مقابله با یورش روسیه استقبال کرد. او در حساب توییترش نوشت: «صدراعظم همین‌طور ادامه دهید!»

آلمان اعلام کرده محموله تسلیحاتی شامل یک هزار سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوا استینگر را در اسرع وقت به اوکراین ارسال می‌کند.

جمهوری چک، هلند و پرتغال از جمله دیگر کشورهایی عضو ناتو بودند که روز شنبه از ارسال تسلیحات و نیروی کمکی به اوکراین برای نبرد با روسیه خبر دادند.

جمهوری چک متعهد شد محموله‌ای را به ارزش بیش از ۸/۵ میلیون دلار به «مکان انتخابی اوکراینی‌ها» ارسال کند. هلند نیز از ارسال ۲۰۰ موشک استینگر به اوکراین خبر داد و اعلام کرد که دیگر محموله‌های دفاعی در راه است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز شنبه گفت وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز یکشنبه برای اتخاذ تدابیر بیشتر در حمایت از اوکراین و مقابله با تجاوز روسیه در یک نشست مجازی گرد هم می‌آیند.

او افزود بسته‌ای از کمک‌های اضطراری را برای نیروهای مسلح اوکراین پیشنهاد خواهد کرد.

شارل میشل، رییس‌ شورای اتحادیه اروپا هم گفت این اتحادیه ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین را تسهیل خواهد کرد.

دفتر امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد این کشور تجهیزات نظامی بیشتری به اوکراین می‌دهد و تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا هم در یک مصاحبه از پیش ضبط‌شده که روز شنبه منتشر شد، گفت یکی از اهداف استراتژیک اصلی او همزمان با حمله روسیه به اوکراین، حفظ ناتو و اتحادیه اروپاست.

او افزود: «هدف من از همان ابتدا این بود که اطمینان حاصل کنم که همه متحدان ناتو و اتحادیه اروپا را در یک نقطه نگه دارم. چون تنها چیزی که پوتین می‌توانست انجام دهد این بود که بین ناتو تفرقه بیندازد تا یک روزنه بزرگ برای او ایجاد شود و بتواند عبور کند. اما اکنون این اتفاق نیفتاده است.»

بایدن همچنین با اشاره به احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو با وجود تهدیدهای روسیه، گفت که مسیر پیوستن کشورها به ناتو و یکپارچگی این ائتلاف، عمق محاسبات اشتباه ولادیمیر پوتین را نشان می‌دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا پیش‌بینی کرد که روسیه بهای سنگینی را در کوتاه‌مدت و همچنین بلندمدت برای تجاوز به اوکراین خواهد پرداخت و تاکید کرد: «تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال کرده‌ایم، هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی گسترده‌ترین تحریم‌ها در تاریخ‌اند.»

بایدن روز جمعه علاوه‌بر تحریم همتای روسی خود و دیگر مقام‌های روسیه، به وزارت خارجه ایالات متحده دستور داد تا ۳۵۰ میلیون دلار تسلیحات دیگر در اختیار اوکراین قرار دهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
حرف آخر با پوریا زراعتی
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها