انتقادها از تاخیر وزارت خارجه ایران در خارج کردن شهروندان ایرانی از اوکراین

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

پس از انتقادها از تاخیر در خارج کردن شهروندان ایرانی از اوکراین، مقام‌های وزارت خارجه از مذاکره با لهستان و مجارستان برای انتقال شهروندان ایرانی از طریق این دو کشور خبر دادند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در اوکراین خبر داده که تاکنون ٧۶۴ ایرانی برای بازگشت به ایران ثبت نام کرده‌اند. حریم هوایی اوکراین بسته شده و در همین حال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان، خواستار کمک این کشور برای بازگشت شهروندان ایرانی شد.

وزیر خارجه مجارستان اعلام کرده که به شهروندان کشورهایی چون ایران اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهد تا به کشورهای خود بازگردند. مجارستان، اسلوواکی و لهستان با اوکراین مرز مشترک دارد.

در همین حال علیرضا حقیقیان، مدیرکل اورآسیای وزارت خارجه، در دیدار با سفیر اوکراین در تهران خواستار آن شد که با توجه به بسته بودن حریم هوایی اوکراین، امکان خروج اتباع ایرانی از مرز زمینی کشورهای همسایه از جمله لهستان فراهم شود.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از تاخیر وزارت خارجه در خارج کردن شهروندان ایرانی انتقاد کرده و نوشته‌اند که مقام‌های روسیه درباره حمله به اوکراین به مقامات جمهوری اسلامی نیز دروغ گفته‌اند.

با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت که این وزارتخانه «پیش‌بینی‌های دقیقی» در اینباره انجام و «به اطلاع مراجع و نهادهای ذی‌ربط نیز رسانده شده بود.»

او تاکید کرد سفارتخانه‌های ایران در لهستان، مجارستان، بلاروس، مولداوی و رومانی در حالت آماده‌باش کامل بوده و اختیاراتی برای مدیریت عبور ایرانیان به آنان داده شده است.‌

سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده که آماده اعزام هواپیما به کشورهای همسایه اوکراین است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
تاریخ شفاهی - فصل چهارم
تیتر اول با نیوشا صارمی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها