رییس‌جمهور اوکراین: ۱۳۷ نفر در حملات روسیه کشته شدند، اکنون لحظه سرنوشت‌ساز اوکراین است

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت که ۱۳۷ اوکراینی، شامل افراد نظامی و غیرنظامی، در روز اول حملات روسیه به اوکراین کشته شدند. او گفت اکنون لحظات سرنوشت‌ساز اوکراین است و با آنکه رهبران اروپا از روسیه می‌ترسند، ما اوکراینی‌ها ترسی نداریم.

رییس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی تلویزیونی درباره تعداد کشته شدگان حملات روسیه خاطرنشان کرد که بنابر اطلاعات اولیه در حمله روسیه به اوکراین تاکنون ۱۳۷ نفر شامل شهروندان نظامی و غیرنظامی، کشته شده‌اند.

زلنسکی تاکید کرد که همراه با همه کسانی که حضورشان در دولت ضرورت دارد در کی‌یف است و همچنان در کی‌یف باقی خواهد ماند.

او گفت که بنابر اطلاعات موجود، من هدف اول روسیه و خانواده‌ام هدف شماره دو هستند و روسیه می‌خواهد با از بین بردن رییس دولت، اوکراین را از نظر سیاسی نابود کند.

رییس‌جمهور اوکراین افزود: من به همه شرکای کشورمان می‌گویم که سرنوشت کشور ما اکنون در حال تعیین شدن است. از آنها می‌پرسم: آیا شما با ما هستید؟ آنها می‌گویند با ما هستند اما اوکراین را به عضویت ناتو در نمی‌آورند.

او خاطرنشان کرد که امروز از رهبران ۲۷ کشور اروپایی پرسیدم که آیا اوکراین در ناتو خواهد بود یا خیر، به صراحت پرسیدم و همه می‌ترسند، جواب نمی‌دهند اما ما نمی‌ترسیم، از هیچ چیز نمی‌ترسیم.

زلنسکی افزود که که گروه‌های خرابکار دشمن وارد کی‌یف شده‌اند و من از مردم کی‌یف می‌خواهم تا مراقب باشند و قوانین منع آمد و شد را رعایت کنند.

رییس‌جمهور اوکراین تاکید کرد که روز پنج‌شنبه و در اولین روز حمله مستقیم روسیه، نیروهای مسلح اوکراین توانستند تقریبا از تمام قلمرو کشور محافظت کنند.

زلنسکی خاطرنشان کرد که نیروهای مسلح اوکراین در حال دفاع در مقابل حملات و دفع نیروهای روسیه هستند و در مواردی چون پایگاه هوایی گوستومل در نزدیکی کی‌یف که به تصرف نیروهای ویژه روسیه در آمده بود، موفق شدند باردیگر این پایگاه را پس بگیرند که این اعتماد نسبت به محافظت از پایتخت را افزایش می‌دهد.

رییس‌جمهور اوکراین خاطرنشان کرد که در برخی مناطق از جمله جزیره «مار» در دریای سیاه، نیروهای اوکراین به قیمت کشته شدن تا لحظه آخر مقابل نیروهای نظامی روسیه مقاومت کردند.

ولودیمیر زلنسکی افزود: به همه مرزبانان اوکراین که قهرمانانه جان باختند اما تسلیم نشدند عنوان «قهرمان اوکراین» اعطا خواهد شد.

در همین حال وزارت کشور اوکراین در ساعت‌های اولیه صبح جمعه از حمله روسیه با موشک‌های بالستیک روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین خبر داد.

همزمان ارتش اوکراین اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی روسیه را بر فراز کی‌یف سرنگون کرده است و این هواپیما پس از سرنگونی با یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه برخورد کرد و آن را به آتش کشید.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در توصیف حکم حملات روسیه به شهرها و زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی اوکراین، گفت که کی‌یف از زمان حمله نازی‌ها در ۱۹۴۱ تاکنون، چنین حمله‌هایی را تجربه نکرده بود.

از سوی دیگر مرزبانی اوکراین، نیز اعلام کرد حمله موشکی روسیه به منطقه زاپروژیا در جنوب شرقی اوکراین به تلفات جانی منجر شده است.

رییس‌جمهور اوکراین همچنین ساعاتی پس از سخنرانی پنج‌شنبه شب خود، فرمان تشکیل ستاد فرماندهی عالی اوکراین را امضا کرد.

در این فرمان آمده به دنبال حملات روسیه به اوکراین که استقلال و تمامیت ارضی اوکراین را تهدید می‌کند و ستاد فرماندهی عالی اوکراین برای اطمینان از فرماندهی راهبردی نیروهای مسلح اوکراین و دیگر تشکل‌های نظامی و سازمان‌ها تشکیل شده است.

رییس‌جمهوری اوکراین همچنین دستور یک بسیج عمومی را صادر کرد و از مردان اوکراینی ۱۸ تا ۶۰ ساله خواست از کشورشان دفاع کنند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها