نخست‌وزیر بریتانیا: بیش از ۱۰۰ نهاد، شرکت تابعه و اعضای حلقه نزدیک به پوتین تحریم می‌شوند

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۵

نخست وزیر بریتانیا بسته‌ای از تحریم‌های «شدید» علیه روسیه را رونمایی کرد که بیش از ۱۰۰ نهاد، شرکت‌های تابعه و اعضای نزدیک‌ترین حلقه رییس‌جمهوری روسیه و ثروتمندان روس از جمله داماد سابق ولادیمیر پوتین را هدف قرار می‌دهد.

دولت بریتانیا اعلام کرد که دارایی‌های برخی از بانک‌های بزرگ روسیه از جمله بانک دولتی وی‌تی‌بی، دومین بانک بزرگ این کشور را مسدود خواهد کرد و همچنین چندین شرکت مربوط به صنعت هوایی، موشکی، کشتی‌سازی و جنگ‌افزار از جمله بزرگ‌ترین شرکت دفاعی روسیه که سالانه ۱۰ میلیارد پوند تسلیحات صادر می‌کند، تحریم خواهند شد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، روز پنجشنبه در نشست پارلمان این کشور گفت که پوتین به خاطر این حمله از سوی جهان و تاریخ محکوم خواهد شد و هرگز نمی‌تواند «خون اوکراین» را از دستان خود پاک کند.

او هنگام اعلام تحریم‌های جدید علیه روسیه، به پارلمان گفت: «این اقدام وحشیانه پوتین باید با شکست پایان یابد.»

از سویی دیگر، مقام‌های اروپایی گفتند که رهبران اتحادیه اروپا تحریم‌های جدید را علیه روسیه اعمال خواهند کرد. بنا بر گزارش‌ها آنها قرار است دارایی‌های مسکو را مسدود کنند، دسترسی بانک‌هایش را به بازارهای مالی اروپا را متوقف سازند و به «منافع کرملین» به‌دلیل حمله اوکرایل ضربه بزنند.

این اتحادیه همچنین می‌خواهد تجارت، انرژی و حمل و نقل روسیه و سایر بخش‌ها از جمله صادرات را هدف قرار دهد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اقدامات این اتحادیه را که قرار است در شامگاه پنجشنبه مورد بررسی قرار بگیرد، «سخت‌ترین بسته تحریم‌ها» علیه روسیه توصیف کرد.

بورل با محکوم کردن حمله روسیه به عنوان یکی از «تاریک‌ترین لحظات برای اروپا از زمان پایان جنگ جهانی دوم» گفت که رهبری روسیه پس از اعمال این تحریم‌ها با انزوای بی‌سابقه‌ای مواجه خواهد شد.

در پیش‌نویس نشست اتحادیه اروپا که توسط رویترز مشاهده شده، آمده است که دور جدید تحریم‌ها «در هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدان ما، پیامدهای سنگین و شدیدی را برای اقدامات روسیه تحمیل خواهد کرد.»

دیگر بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه بلاروس خواهد بود که از حمله روسیه به اوکراین حمایت می‌کند. سرویس گارد مرزی اوکراین گفت که نیروهای روسی از بلاروس به‌عنوان یکی از نقاط ورودی خود به اوکراین استفاده کردند.

اتحادیه اروپا همچنین بسته کمکی جدیدی را برای اوکراین و کمک به عملیات تخلیه از جمله کارکنان اتحادیه اروپا، آماده خواهد کرد.

مشاور رییس دفتر رییس‌جمهوری اوکراین گفت که ارتش این کشور حمل و نقل تجاری در بنادر خود را پس از حمله نیروهای روسی به حالت تعلیق در آورده است، اقدامی که به هراس از اختلال در عرضه غلات و دانه‌های روغنی از سوی صادرکنندگان پیشرو دامن می‌زند.

مقام‌های اوکراینی گفتند روسیه پیشتر دستور داده بود دریای آزوف تا اطلاع ثانوی برای تردد کشتی‌های تجاری بسته شود، اما بنادر روسیه در دریای سیاه برای کشتیرانی باز نگه داشته شد.

اوکراین صادرکننده عمده ذرت در جهان است که مقصد اصلی محصولات آن چین و اتحادیه اروپا است. این کشور همچنین برای تامین گندم خریداران عمده‌ای مانند مصر و ترکیه با روسیه رقابت می‌کند.

در حال حاضر برآوردها از صادرات غلات اوکراین حدود ۵ تا ۶ میلیون تن در ماه را نشان می‌دهد که شامل حدود ۴/۵ میلیون تن ذرت، ۱ میلیون تن گندم و سهم باقی‌مانده عمدتا جو است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها