اروپا: تحریم‌‌هایی سنگین علیه روسیه اعمال می‌کنیم؛ مسکو: پاسخ متقابل می‌دهیم

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۵

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که به اقدام‌های اروپا برای تحریم‌ این کشور پاسخ متقابل می‌دهد.

رهبران کشور‌های اروپایی در پی تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، از عزم خود برای تحریم روسیه خبر داده‌اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه پنجم اسفند در واکنش گفت که مسکو «به تحریم‌های اروپا و آمریکا با اقدامات تلافی جویانه پاسخ خواهد می‌دهد.»

طبق گزارش‌ها، روسیه به ۲۰۳ هدف در اوکراین حمله کرده و پلیس اوکراین اعلام کرده که درگیری به کل کشور گسترش یافته است.

وزارت خارجه اوکراین در واکنش به حملات روسیه  ضمن اعلام قطع روابط دیپلماتیک با این کشور از متحدان خود خواست دست به اقدام مشابهی برای قطع روابط با مسکو بزنند.

او گفت: «با این گام ملموس نشان خواهید داد کنار اوکراین ایستاده‌اید و آشکارترین اقدام تجاوزکارانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را قاطعانه رد می‌کنید.»

رهبران اروپایی هنوز پاسخ مثبتی به درخواست اوکراین برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه نداده‌اند ولی بر تحریم‌های شدید علیه این کشور تاکید کرده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین روز پنجشنبه سفیر روسیه در این اتحادیه را احضار و بر توقف فوری عملیات نظامی و خروج بی قید و شرط همه نیروها و تجهیزات نظامی از کل خاک اوکراین تاکید کردند.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانی هم درباره اقدام‌های تحریمی علیه روسیه گفت: «غرب تحریم‌های گسترده‌ای را برای تضعیف اقتصاد روسیه اعمال خواهد کرد.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز گفت تحریم‌های غرب تضمین می‌کند روسیه برای حمله به اوکراین «بهایی سنگین» پرداخت می‌کند و روشن می‌کند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه «اشتباهی جدی» مرتکب شده است.

دبیرکل ناتو هم حمله روسیه به اوکراین را  وحشیانه خواند و گفت «ما اکنون در اروپا جنگ در مقیاسی داریم که فکر می‌کردیم به تاریخ سپرده شده است.»

در همین حال سخنگوی دفتر بوریس جانسون گفت او به صدراعظم آلمان گفته «انفعال یا واکنش سطح پایین» غرب در برابر حمله روسیه به اوکراین عواقب غیرقابل تصوری خواهد داشت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها