بحران اوکراین؛ آمادگی اتحادیه اروپا برای اعمال بسته تحریمی گسترده علیه روسیه

پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۵

اتحادیه اروپا در نخستین واکنش به تهاجم گسترده روسیه به اوکراین اعلام کرد که بسته‌ای از تحریم‌های جدی علیه مسکو برای تصویب به رهبران اروپایی ارائه می‌شود.

اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه پنجم اسفند با اعلام تصمیم درباره آماده‌سازی تحریم‌‌های گسترده علیه روسیه گفت: «‌در بسته تحریمی خود بخش‌های استراتژیک اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهیم و پایه‌های اقتصاد روسیه را تضعیف می‌کنیم. دارایی‌های روسیه را در اتحادیه اروپا بلوکه می‌کنیم.»

در پی دستور ولادیمیر پوتین برای عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین، بسیاری از شهرهای اوکراین از جمله کی‌یف، پایتخت، هدف حمله موشکی قرار گرفتند و ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت روسیه با موشک زیرساخت‌های اوکراین و پست‌های نگهبانی مرزی این کشور را هدف قرار داده است.

رییس کمیسیون اتحادیه اروپا در واکنش خود تاکید کرد «نمی‌گذاریم پوتین معماری امنیتی را که دهه‌هاست به اروپا صلح و ثبات داده نابود کند.»

او از روسیه خواست «فورا خشونت‌ها را متوقف کند و نیروهایش را از اوکراین بیرون ببرد.»

در همین حال جوزپ بورل مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا هم وضعیت فعلی را «یکی از تیره‌ترین ساعات اروپا از زمان جنگ جهانی دوم» توصیف کرد.

او افزود «اتحادیه اروپا شدیدترین بسته تحریمی را که تا به حال علیه روسیه اعمال شده به دلیل حمله به اوکراین وضع خواهد کرد.»

وزیر دفاع آلمان هم در واکنش به حمله روسیه گفت «ناتو و اتحادیه اروپا در برابر «نقض شدید قوانین بین‌المللی» از سوی مسکو متحدند.»

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین هم‌ در نخستین واکنش به حمله گسترده روسیه علیه کشورش گفت: «از همه کشورها خواسته‌ام هرگونه تحریم ممکن علیه روسیه از جمله پوتین را اعمال کنند.»

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، در واکنش به آغاز حمله روسیه، گفت که روسیه جنگی تمام عیار علیه اوکراین به راه انداخته است و شهرهای آرام اوکراین زیر حمله هستند.

کولبا افزود: این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع کرده و پیروز خواهد شد. جهان می‌تواند و باید جلوی پوتین را بگیرد. اکنون زمان عمل است.

درپی آغاز حمله روسیه به اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱۰۱ دلار و ۳۰ سنت رسید و قیمت نفت خام سبک آمریکا تا سقف ۹۶ دلار و ۵۰ سنت افزایش یافت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها