ایمیل‌های دزدیده شده به‌‌وسیله هکرهای حکومت ایران از کمپین ترامپ، منتشر شدند

جمعه ۱۴۰۳/۰۸/۰۴

خبرگزاری رویترز گزارش داد گروه هکری وابسته به جمهوری اسلامی که متهم است ایمیل‌های کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ را هک کرده، سرانجام توانسته است زمینه انتشار این مطالب دزدیده‌ شده را فراهم کند.

در هفته‌های اخیر، هکرها شروع به ارسال گسترده ایمیل‌های کارزار ترامپ برای یکی از فعالان سیاسی دموکرات کردند که مجموعه‌ای از آن را در وب‌سایت کمیته خود منتشر کرده و برای روزنامه‌نگاران مستقل فرستاده است.

این ایمیل‌ها شامل ارتباطات داخلی کارزار ترامپ با مشاوران و متحدان خارجی است که در آن‌ها به موضوعات مختلف انتخابات ۲۰۲۴ پرداخته‌اند.

تلاش برای نفوذ

به گزارش رویترز، این رسانه با ردیابی فعالیت‌های این گروه هکری، به تصویری تازه از تلاش‌های مداخله‌گرانه جمهوری اسلامی در انتخابات آمریکا دست‌ یافته است.

بر اساس این گزارش جمهوری اسلامی با وجود اتهامات مطرح شده از سوی وزارت دادگستری آمریکا در ماه سپتامبر مبنی بر دست داشتن در این نفوذ، همچنان در انتخابات این کشور دخالت می‌کند.

بر اساس این اتهامات، گروه هکری وابسته به دولت جمهوری اسلامی به نام «طوفان شن نعنایی» (Mint Sandstorm) موفق شده است در ماه‌های می و ژوئن، کلمه‌عبور کارکنان کارزار ترامپ را سرقت کند.

شرکت مایکروسافت در گزارشی در روز چهارشنبه دوم آبان، از افزایش فعالیت یک گروه هکری وابسته به سپاه پاسداران به نام «طوفان شن پنبه‌ای» (Cotton Sandstorm) خبر داد که سابقه دخالت در انتخابات آمریکا را داشته است.

فعالیت‌های هکرها

بر اساس کیفرخواست وزارت دادگستری آمریکا، افشاکنندگان، سه هکر ایرانی هستند که با نیروهای بسیج در ایران همکاری می‌کردند.

تلاش‌ها برای برقراری ارتباط با این هکرها که نامشان در کیفرخواست ذکر شده، از طریق ایمیل و پیامک بی‌نتیجه بوده است.

پیش‌تر دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان‌ ملل اعلام کرده بود تهران هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد.

واکنش کارزار ترامپ

کارزار انتخاباتی ترامپ اوایل ماه جاری در واکنش به این هک، اعلام کرد این عملیات با هدف ایجاد اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ و به وجود آوردن آشوب در روند دموکراتیک انجام شده است.

کارزار ترامپ تاکید کرد: «هر خبرنگاری که این اسناد سرقت‌ شده را بازنشر کند، به دشمنان آمریکا خدمت می‌کند.»

تحرکات دستگاه‌های امنیتی

حساب‌های ایمیل هکرها که از سوی رویترز شناسایی شده‌اند، در ماه سپتامبر به وسیله شرکت یاهو که مالک ای‌او‌ال (AOL) است، مسدود شدند.

یاهو با همکاری اف‌بی‌آی (FBI)، هویت این گروه هکری را شناسایی کرده است.

سرویس امنیت داخلی آمریکا، اوایل این ماه هشدار داد که هکرها همچنان کارکنان کمپین ترامپ را هدف قرار می‌دهند و اگر آنان مجرم شناخته شوند، با زندان و جریمه نقدی روبه‌رو خواهند شد.

اف‌بی‌آی به برخی خبرنگاران که با این هکرها ارتباط برقرار کرده‌اند هشدار داده است که این تماس‌ها «بخشی از عملیات نفوذ خارجی» است.

هدف ایران از افشاگری‌ها

مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی آمریکا معتقدند هدف تلاش‌های جمهوری اسلامی در این دوره از انتخابات، تضعیف ترامپ است. کسی که در سال ۲۰۲۰ و در مقام رییس‌جمهوری، دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را صادر کرد.

افشاگری‌های منتشر شده در مجموع و تاکنون تاثیر خاصی بر روند عمومی کارزار ترامپ نداشته‌اند.

تایید اسناد افشا‌شده

رویترز توانسته است یکی از اسناد منتشر شده را که حاکی از ارتباط مالی نامشخصی میان وکیلان رابرت اف. کندی جونیور و ترامپ است، تایید کند.

در افشاگری‌های بعدی، گروه هکری وابسته به جمهوری اسلامی اسنادی از دو انتخابات مهم را منتشر کرد.

این اسناد شامل ارتباطات کارزار انتخاباتی ترامپ با مارک رابینسون، نامزد فرمانداری جمهوری‌خواه کارولینای شمالی و آنا پولینا لونا، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا است.

رابینسون این ارتباطات را تکذیب کرده است.

به گفته کن کلیپنشتاین، خبرنگار مستقل مسائل امنیت ملی و یکی از افرادی که این اسناد را در ساب‌استک منتشر کرده، رسانه‌ها نباید برای آنچه مردم باید بدانند، نقش دروازه‌بان ایفا کنند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
گفت‌وگوی ویژه
جهان‌نما
ویژه برنامه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

شنیداری

پادکست‌ها