سفرهای مکرر عراقچی در تلاش برای متوقف کردن اسرائیل

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۵

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، خواستار اقدام جمعی کشورهای منطقه برای متوقف کردن اسرائیل و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد و در تماس با دبیرکل سازمان ملل، از «آمادگی قاطع» تهران برای پاسخ به حمله احتمالی اسرائیل خبر داد.

عراقچی در دور جدید سفرهای منطقه‌ای‌ خود در دو هفته اخیر، چهارشنبه ۲۵ مهر در امان با عبدالله بن حسین، پادشاه اردن و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

قرار است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، پس از اردن، به مصر و ترکیه سفر کند.

او روز یک‌شنبه در نشست خبری مشترک با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفته بود جمهوری اسلامی خواهان افزایش تنش و جنگ نیست اما برای آن آماده است.

عراقچی همچنین موضوع ارسال راکت کوتاه‌برد به روسیه را تکذیب نکرد اما گفت جمهوری اسلامی به این کشور «موشک‌های بالستیک» نداده است.

تماس با دبیر کل سازمان ملل

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، روز چهارشنبه در گفت‌وگوی‌ تلفنی با عراقچی، نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها در منطقه اعلام کرد و گفت تنها راه حل پایان دادن به جنگ، تلاش برای دست‌یابی به راه حل سیاسی است.

عراقچی در پاسخ بر آمادگی کامل جمهوری اسلامی برای پاسخ «قاطع و پشیمان کننده به هر گونه ماجراجویی» از سوی اسرائیل تاکید کرده و گفته است که «مسئولیت عواقب گسترش ناامنی در منطقه» بر عهده اسرائیل و آمریکاست.

برای هر سناریویی آماده‌ایم

هم‌زمان با این اظهارات عراقچی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، در گفت‌و‌گو با نور نیوز در واکنش به خطر حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران گفت که این سازمان «برای هر سناریویی در این زمینه» آماده است.

او تاکید کرد در حوزه هسته‌ای، «جمهوری اسلامی هر‌چه پیش می‌رود، مسلط‌تر می‌شود» و دیگر برگرداندن ایران به عقب حتی با حمله، امکان ندارد.

کمالوندی خطر حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی جمهوری اسلامی را بسیار بعید دانست و گفت: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بسیار بعید است که خسارتی جدی به ایران وارد شود و حتی در صورت وقوع خسارت، کشور می‌تواند به سرعت آن را جبران کند زیرا دانش در ذهن متخصصین و دانشمندان ماست، بر تکنولوژی مسلط هستیم، طرح‌ها موجود بوده و روی کاغذ هستند و تنها نیاز به اجرا دارد.»

روزنامه نیویورک‌تایمز، روز دوشنبه ۱۶ مهر در گزارشی مفصل به احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران پرداخت و پیامدهای چنین حمله‌ای را بررسی کرد.

به اساس این گزارش، دو سال پیش، ده‌ها جت جنگنده اسرائیلی بر فراز دریای مدیترانه به پرواز درآمدند و حمله به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی را شبیه‌سازی کردند. رزمایشی که نیروهای دفاعی اسرائیل آشکارا از آن به‌عنوان تمرین «پرواز دوربرد، سوخت‌گیری هوایی و حمله به اهداف دوردست» یاد کردند.

یک مقام آمریکایی روز ۱۸ مهر به ای‌بی‌سی نیوز گفت پس از گفت‌وگو میان جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره حمله به ایران، اعضای دولت بایدن احساس کردند دولت اسرائیل به استدلال‌های آن‌ها برای تمرکز بر اهداف نظامی متعارف و نه سایت‌های هسته‌ای یا تولید نفت، پاسخ مثبت داده است.

فقه‌ هسته‌ای و دکترین خامنه‌ای

کمالوندی روز چهارشنبه برخی اظهار نظرها درباره لزوم تغییر دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد کرد و گفت: «گرچه برخی موارد به دلیل دلسوزی مطرح می‌شود اما ممکن است از آن سوء‌استفاده شود. در صورتی که موضع جمهوری اسلامی در این زمینه به طور واضح با قوی‌ترین حکم یعنی فتوا از سوی بالاترین فرد مذهبی که در بالاترین جایگاه سیاسی کشور هم قرار دارد، اعلام شده است.»

۳۹ نماینده مجلس شورای اسلامی روز ۱۸ مهر از شورای‌ عالی امنیت ملی خواستند در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی تجدید نظر کند. مبنای این دکترین، فتوای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که در آن «کاربرد» سلاح هسته‌ای را مثل سایر سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح شیمیایی و میکروبی، «حرام» دانسته است.

به گفته کمالوندی، سازمان انرژی اتمی ایران یک سلسله سمینار درباره «فقه هسته‌ای» برای بررسی ابعاد مطرح شده در فتوای علی خامنه‌ای برگزار کرده که در آن تاکید شده است در دیدگاه‌ دینی، سلاح‌های کشتار جمعی اعم از شیمیایی و هسته‌ای یا هر سلاحی که به صورت هدفمند به کار گرفته نمی‌شود، جایگاهی ندارد.

آلودگی اتمی در هر جایی ممکن است

کمالوندی در گفت‌و‌گو با نور نیوز نگرانی‌‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران را رد کرد و گفت: «آن‌ها آلودگی‌هایی را مشاهده کرده و از ایران خواسته‌اند درباره این آلودگی‌ها توضیح دهد، در صورتی که این آلودگی‌ها در همه جا حتی گمرکات یک کشور یا جاهای مختلف مانند بخش‌هایی که در آن‌ها آهن‌های غیرقابل استفاده وجود دارد، می‌تواند اتفاق بیفتد.»

رافائل گروسی، مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر از رفع نشدن ابهام‌ها درباره یافتن ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در برخی مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی از جمله تورقوز‌آباد خبر داده بود.

ماموران موساد در سال ۹۷ در یک عملیات پیچیده، بسیاری از اسناد هسته‌ای ایران که به صورت مکتوب یا در لوح‌های فشرده در تورقوزآباد نگهداری می‌‌شدند، ربوده و به اسرائیل منتقل کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها