توقف پروازهای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به مقاصد اروپایی

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

پس از اعلام تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ساها و ماهان از سوی اتحادیه اروپا، جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری سه‌شنبه ۲۴ مهر اعلام کرد ایران ایر پروازهای خود به مقاصد اروپایی را برای جلوگیری از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود ایران ایر در این فرودگاه‌ها باطل کرد.

پیش از آن مرکز اطلاعات پرواز ایران‌ایر در تهران در پاسخ به تماس مسافران درباره وضعیت پروازهای اروپا خبر داده بود همه پروازهای اروپایی باطل شده‌اند.

در همین حال، به گفته مسافرانی که بلیط پرواز آنان باطل شده است، آژانس‌ها و ایران‌ایر به آن‌ها توصیه کرده‌اند برای باطل‌کردن بلیت‌هایشان عجله نکنند چرا که «اگر صبر کنند که لغو پروازها در سیستم اعمال شود، مشمول پرداخت جریمه نمی‌شوند و کل پول پرداختی را دریافت خواهند کرد.»

بر اساس جدول زمان‌بندی پروازها در فرودگاه «امام خمینی» تهران هم، پروازهای سه‌شنبه ۲۴ مهرماه هواپیمایی ایران‌ایر به مقاصد اروپایی از جمله لندن، پاریس و کلن، لغو شده است. طبق این جدول پروازهای ایران‌ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی به مقاصد غیر از اتحادیه اروپا طبق برنامه انجام خواهد شد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران هم در گفتگو با خبرنگاران از پایان پروازهای ایرانی به اروپا پس از اعمال تحریم از سوی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: «تنها ایرلاینی که در کشورمان به اروپا پرواز داشت، ایران‌ایر بود و با این تحریم‌ها، از این پس هیچ هواپیمای ایرانی به اروپا پرواز نخواهد داشت.»

بهار گذشته شورای اروپا تاکید کرده بود در صورت انتقال موشک‌های بالستیک و فن‌آوری‌های مرتبط از سوی جمهوری اسلامی به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، اتحادیه اروپا آماده است به سرعت پاسخ دهد و تحریم‌های جدید و قابل توجهی علیه تهران اعمال کند.

پیش از این، در ۲۰ شهریور، وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت هواپیمایی ایران‌ایر را به دلیل فعالیت در بخش حمل و نقل اقتصاد روسیه و مشارکت موثر در انتقال مستقیم یا غیرمستقیم سلاح‌ یا مواد مربوطه از مبدا یا به مقصد ایران، تحریم کرد.

بر اساس اطلاعیه شورای اتحادیه اروپا که دوشنبه ۲۳ مهر منتشر شد، هواپیمایی ایران‌ایر، ساها و ماهان‌ایر، به دلیل انتقال پهپادهای ایرانی و فن‌آوری‌های مرتبط به روسیه در لیست تحریم‌ها قرار گرفتند.

آبان سال گذشته، وزیران امور خارجه کشورهای عضو «گروه هفت» در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواستند از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه و حمایت از گروه‌های مسلح متحد تهران مانند حماس و حزب‌الله لبنان دست بردارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها