کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان: گنجاندن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی، ضروری است

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

کمیته حقوق بشر پارلمان آلمان بر ضرورت قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا تاکید کرد و خواستار قاطعیت بیشتر در برخورد با رفتار تهاجمی جمهوری اسلامی شد.

رناتا آلْتْ، رییس این کمیته در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای دفتر ایران‌اینترنشنال در برلین ارسال شده است، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران به علت ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را اقدامی موجه ارزیابی کرد.

او گفت که نابودی زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین با استفاده از موشک‌های بالستیک [جمهوری اسلامی]، نباید تحمل شود.

بر اساس این بیانیه، حمایت نظامی جمهوری اسلامی از حمله روسیه به اوکراین و همچنین «پشتیبانی از سازمان‌های تروریستی در خاورمیانه»، مکررا به تشدید درگیری‌های خطرناکی منجر می‌شود که امنیت اتحادیه اروپا را نیز تهدید می‌کند.

از سوی دیگر به دنبال اعلام تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از جمله در زمینه ترابری هوایی علیه تهران، ایران‌ایر از لغو پروازهای خود به اروپا به دلیل این تحریم‌ها خبر داد.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، روز سه‌شنبه ۲۴ مهر از پایان پروازهای ایرانی به اروپا پس از اعمال تحریم‌های مرتبط خبر داد و گفت: «تنها ایر‌لاینی که در کشورمان به اروپا پرواز داشت، ایران‌ایر بود و زین پس هیچ هواپیمای ایرانی‌ای به اروپا پرواز نخواهد داشت.»

تحریم‌های جدید

روز سه‌شنبه، دولت استرالیا پنج مقام ایرانی مرتبط با فعالیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی را تحریم کرد.

روز دوشنبه نیز اتحادیه اروپا و بریتانیا تعدادی از مقامات نظامی، مدیران صنایع موشکی و چند سازمان و شرکت ایرانی را به دلیل ارسال تجهیزات و فن‌آوری به روسیه و افزایش تهدید‌ها علیه اسرائیل، به لیست تحریم‌های خود افزودند.

سه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، ساها و ماهان از جمله شرکت‌هایی بودند که شامل دور جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند.

پروازهای ایران‌ایر

ایران‌ایر (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) شب گذشته و ساعاتی پس از اعلام تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا، در پیامکی به مسافران خود اطلاع داد پرواز‌های این شرکت به اروپا لغو شده است.

لغو پرواز‌های ایران‌ایر باعث سردرگمی بسیاری از مسافران شده است.

پیش از این نیز تعلیق چندین باره پروازها از مبدا یا به مقصد ایران از زمان دومین حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، بسیاری از مسافران را در وضعیت بلاتکلیف قرار داد و بعضا هزینه‌های بسیاری را به آنان تحمیل کرد.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه ۱۶ مهر در گزارشی نوشت «تعلیق نامنظم پروازها» در روزهای اخیر مسافران و به ویژه آنان را که در خارج از مرزهای ایران بوده‌اند و قصد بازگشت داشته‌اند، سرگردان و بلاتکلیف کرده است.

تعلیق پروازها از دهم مهر ماه و ساعتی پس از دومین حمله سپاه پاسداران به اسرائیل موسوم به عملیات «وعده صادق-۲» صورت گرفت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها