جنگ بار دیگر در خانه‌های ایرانیان را می‌زند. مردم هر روز در اضطراب حمله‌ احتمالی اسرائیل به سر می‌برند. اما چرا اوضاع به اینجا کشیده شد؟

پاسخ ساده است: جمهوری اسلامی و سپاه طی چهار دهه در منطقه‌ خاورمیانه به آتش‌افروزی و دخالت مشغول بودند، و حالا این شعله‌ها دامن ایران و مردمش را هم گرفته است.

در تمام این سال‌ها، سپاه پاسداران با عنوان ایجاد «محور مقاومت» گروه‌های نیابتی تشکیل داد و در امور داخلی کشورهای منطقه دخالت کرد. از لبنان و یمن گرفته تا عراق، سوریه، غزه و حتی بحرین. طبیعی بود که وقتی قاسم سلیمانی و فرماندهان سپاه به گسترش مرزهای امنیتی کشور تا دریای مدیترانه افتخار می‌کردند، دشمنان جمهوری اسلامی هم دست روی دست نخواهند گذاشت.

اکنون، اسرائیل پس از ضربه زدن به گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در غزه، کرانه باختری و لبنان، خود جمهوری اسلامی را هدف گرفته است، اما مساله اینجاست که هر حمله‌ به جمهوری اسلامی، در عمل حمله به ایران و زیرساخت‌های کشور نیز هست.

جمهوری اسلامی همان روزی جنگ را به خانه‌های مردم ایران آورد که سوریه و لبنان را بر ایران و ایرانی اولویت داد. مگر مهدی طائب، فرمانده قرارگاه عمار، نگفت: «سوریه برای ما مهم‌تر از خوزستان است»؟! یا مگر علی خامنه‌ای نبود که با افتخار از تجهیز حماس و جهاد اسلامی و تسلیح کرانه باختری سخن گفت و اعلام کرد که هر کسی علیه اسرائیل بجنگد، از حمایت ایران برخوردار خواهد بود؟

وقتی حکومت جمهوری اسلامی با غرور از این اقدامات سخن می‌گوید، طبیعی است که دیر یا زود اسرائیل و دشمنان منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز واکنش نشان دهند. جنگی که به خانه‌ دیگران برده شد، حالا به دست جمهوری اسلامی به دروازه‌های ایران بازگشته است. این در حالی است که مقامات حکومت همواره در جای امنی پناه می‌گیرند، اما این مردم ایران هستند که قربانی جنگ‌طلبی‌های حکومت می‌شوند.

از طرف دیگر، پیش از آنکه حتی جنگی آغاز شود، بازار ایران واکنش نشان داده و قیمت‌ها به‌شکل بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. همین دوشنبه، قیمت سکه از ۵۰ میلیون تومان عبور کرد و دلار به بیشتر از ۶۳ هزار تومان رسید. این افزایش قیمت‌ها بازتاب وحشت بازار از جنگی است که در پیش است.

مردم ایران نه‌تنها باید هزینه‌های جنگ‌طلبی جمهوری اسلامی و سپاه را بپردازند، بلکه باید بار تورم، گرانی، و کمبود بودجه را نیز به دوش بکشند.

در شرایطی که به گفته وزیر اقتصاد میزان کسری بودجه امسال ۸۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده، باز هم منابع مالی به‌جای تامین نیازهای داخلی، صرف موشک‌ها و پهپادهایی می‌شود که در غزه، لبنان و عراق شلیک می‌شوند.

همه‌ این هزینه‌ها از جیب مردم ایران می‌رود و در عین حال همین مردم باید با تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید نیز دست و پنجه نرم کنند .اتحادیه اروپا ایران‌ایر، ماهان و ساها را تحریم کرده است. این تحریم‌ها یه‌طور مستقیم مردم ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ حالا برای سفر خارجی باید با هزینه‌های بیشتر بلیت ایرلاین‌های خارجی مثل ترکیش ایرلاین را بخرند، یا به‌طور کلی قید سفر برای دیدار عزیزانشان را بزنند.

واقعیت این است که این تحریم‌ها حاصل سوءاستفاده نظامی جمهوری اسلامی از هواپیماهای مسافربری است. محمدجواد ظریف، وزیر امور سابق خارجه، به‌روشنی در فایل مصاحبه لو رفته خود گفت که آمریکا به جمهوری اسلامی هشدار داده بود از ایران‌ایر و ماهان برای مقاصد نظامی در سوریه استفاده نکند، اما قاسم سلیمانی با حمایت مستقیم خامنه‌ای، این هشدارها را نادیده گرفت و بارها از این خطوط هوایی برای انتقال تجهیزات نظامی استفاده کرد. نتیجه؟ حالا ایران‌ایر و ماهان تحریم شده‌اند و این مردم ایران هستند که باید بهای این سیاست‌ها را بپردازند.

سیاست‌های سپاه‌محور جمهوری اسلامی که با حمایت خامنه‌ای در منطقه پیاده شد، حالا نتیجه‌اش را نشان می‌دهد. گسترش تحریم‌ها، تورم، و سایه جنگ همگی نتیجه نادیده گرفتن هشدارهای داخلی و خارجی است. در نهایت، این مردم ایران هستند که تاوان جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای و لجاجت‌های سپاه و حکومت را می‌پردازند. درهای دیپلماسی در حال بسته شدن و جنگ افزارها آماده غرش هستند. جمهوری اسلامی در حال آوردن جنگی به خانه است که لازم و ضروری نبود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
کاملا هریس و ایران
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها