ریزش بخشی از سقف آرامگاه اردشیر دوم هخامنشی در تخت جمشید

جمعه ۱۴۰۳/۰۷/۲۰

خبرگزاری ایسنا به نقل از سیاوش آریا، فعال میراث فرهنگی، از ایجاد رطوبت و ریزش بخشی از سقف آرامگاه اردشیر دوم هخامنشی در تخت جمشید خبر داد و نوشت این یادگار هخامنشیان با تهدیدی جدی روبه‌رو است.

آریا با اشاره به عکس‌هایی که چند ماه پیش از داخل آرامگاه اردشیر دوم گرفته شده است، وضعیت سقف آن را وخیم اعلام کرد و از پدیداری نم و رطوبت در آن خبر داد.

بر اساس این گزارش، بهار گذشته و در پیِ بارندگی‌های شدید، بخشی از سقف آرامگاه اَردشیر دوم هخامنشی در جنوب کوه مهر (رحمت) از درون ریزش کرده اما مسئولان پایگاه جهانی پارسه، با سکوت درباره این اتفاق، هیچ‌گونه عملیات مرمتی و حفاظتی روی آن انجام نداده و یادگار هخامنشیان را به حال خود رها کرده‌اند.

به گفته آریا، راه‌اندازی دوباره کارخانه سنگ‌شکن در حریم درجه دو تخت جمشید و شکستن حریم درجه یک این محل به بهانه توسعه گردشگری، بر نگرانی فعالان حوزه میراث فرهنگی افزوده است.

آرامگاه مشرف به محوطه تخت جمشید (پارسه) منسوب به اردشیر دوم (۴۰۴ تا ۳۵۸ قبل از میلاد) در کنار آرامگاه اردشیر سوم (۳۵۸ تا ۳۳۷ قبل از میلاد)، بر سینه کوه مهر حجاری شده است.

هم‌زمان با انتشار این خبر، به دنبال انتقادها به ایجاد مجتمع گردشگری و تعدادی سرویس بهداشتی از سوی سازمان ایرانگردی و جهانگردی در محدوده چاه جنگل تخت جمشید، علیرضا عسکری چاوردی، مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از توقف ساخت مجتمع گردشگری و سرویس بهداشتی در حریم درجه یک تخت جمشید (پارسه) خبر داد و خواستار تملک دولت بر حریم بناهای باستانی واقع در محدوده میراث جهانی شد.

تخریب آثار ملی در استان فارس

خبرگزاری ایلنا روز ۱۴ مهر ماه در گزارشی نوشت شهرداری شیراز خط دو مترو را که بر اساس تصویب دوره پنجم شورای این شهر باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف می‌شد، تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است.

با ادامه اقدامات شهرداری شیراز در حفر تونل مترو در این مسیر، آرامگاه حافظ، آب انبار تاریخی و گورستان هزار ساله این شهر در شرف تهدید و تخریب قرار گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، اقدام شهرداری شیراز برای ساخت‌و‌ساز خط مترو تا یک کیلومتری آرامگاه حافظ، بدون اخذ مجوزهای لازم از استانداری فارس و در نبود تاییدیه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی چند ماه اخیر انجام شده است.

این موضوع موجب نگرانی از تخریب و تهدید بنای حافظیه و آثار تاریخی موجود در مسیر مترو خط دو شیراز شده است.

وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فروردین امسال اعلام کرد طبق آمار تجمیعی از ۲۵۹ موزه، پایگاه و بنای تاریخی، حافظیه، تخت‌ جمشید، سعدیه، سعدآباد و باغ فین، رتبه‌های اول تا پنجم بازدیدهای نوروزی را به خود اختصاص دادند.

موضوع تخریب آثار و اماکن تاریخی در شیراز پیش از این نیز بارها خبرساز شده است.

فروردین امسال ویدیویی به ایران‌اینترنشنال رسید که حاکی از یادگاری‌نویسی روی دیوار‌های ارگ کریم‌خان در شیراز بود. عاملی که باعث تخریب زودتر این آثار می‌شود.

بهمن ماه ۱۴۰۱، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت در طرح توسعه حرم شاهچراغ، ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز تخریب خواهد شد.

به گفته طراحان این طرح، قرار است شیراز به «بزرگ‌ترين شهر زیارتی خاورميانه» تبدیل شود.

روزنامه شرق همان زمان در گزارشی نوشت طرح تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز برای توسعه شاهچراغ با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی به عنوان رییس دولت سیزدهم، دوباره در دستور کار دولت قرار گرفت.

در سال‌های اخیر تعدادی از آثار جهانی ایران به دلیل ساخت‌وساز در حریم آن‌ها در خطر خروج از فهرست جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

تاریخ شفاهی - فصل چهارم
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها