تظاهرات برای گرامی‌داشت یاد گروگان‌های اسرائیلی در بند حماس، لندن، ۱۴ مهر

در آستانه سالگرد هفتم اکتبر، رهبران جهان مجددا حمله حماس به اسرائیل را محکوم کردند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۵

در آستانه اولین سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس، بسیاری از رهبران و چهره‌های سیاسی در سراسر جهان ضمن گرامی‌داشت یاد قربانیان، بار دیگر این رویداد مرگبار را محکوم کردند. هم‌زمان، حامیان اسرائیل از یک سو و حامیان فلسطین و لبنان از سوی دیگر در کشورهای مختلف دست به تجمعات اعتراضی زدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی ویدیویی حمله هفتم اکتبر حماس را «وحشتناک» خواند و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط گروگان‌های در بند این گروه شد.

گوترش گفت هفتم اکتبر روزی است که جامعه جهانی باید «با بلندترین صدا انزجار کامل خود را از اعمال نفرت‌انگیز حماس، از جمله گروگان‌گیری، اعلام کند».

او افزود حماس باید به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دهد با گروگان‌های اسرائیلی ملاقات کند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به موج «شوکه‌کننده» خشونت‌ها پس از حادثه هفتم اکتبر تاکید کرد تلاش‌ها برای یافتن راه‌حلی پایدار به منظور پایان دادن به منازعه اسرائیل، فلسطین و سایر کشورهای منطقه، باید همچنان ادامه یابد.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد. در سوی دیگر، گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی، از جمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن، در حمایت از حماس وارد این مناقشه شدند و درگیری‌های شدید و مرگبار در طول یک سال گذشته، منطقه را به بی‌ثباتی کشانده است.

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، هم در پیامی ویدیویی اعلام کرد کشورش تهاجم هفتم اکتبر حماس را «به‌طور قاطعانه» محکوم می‌کند.

او با مردود دانستن هرگونه «تعصب و نفرت‌پراکنی» گفت: «در استرالیا جایی برای تبعیض علیه افراد با هر دینی وجود ندارد.»

آلبانزی هشدار داد یهودیان استرالیا «سایه سرد یهودستیزی» را تا به امروز احساس کرده‌اند.

نخست‌وزیر استرالیا تاکید کرد بر اساس اصول اساسی و مشترک انسانیت، «جان هر بی‌گناهی اهمیت دارد».

دانشگاه تل‌آویو و اتحادیه ضد افترا روز ۱۶ اردیبهشت در گزارشی مشترک اعلام کردند رخدادهای یهودستیزانه در نقاط مختلف جهان افزایشی چشمگیر داشته است.

پیش‌تر و در روز ۱۴ فروردین، شورای روابط آمریکایی-اسلامی هشدار داد تبعیض و حملات علیه مسلمانان در ایالات متحده به بالاترین میزان خود در ۳۰ سال گذشته رسیده است.

چاک شومر، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت مجلس سنای آمریکا، در آستانه سالگرد حمله مرگبار حماس گفت: «هفتم اکتبر روزی است که به دلیل بدنامی در یادها باقی خواهد ماند.»

شومر با اشاره به رویدادهای هفتم اکتبر افزود: «تروریست‎های شرور حماس زنان و کودکان و سالمندان را به قتل رساندند و زنان را با بی‌پروایی مورد تجاوز قرار دادند.»

این سناتور آمریکایی تاکید کرد: «جهان در طول هزاران سال تاریخ خود، به‌ندرت شاهد چنین وحشی‌گری و بی‌رحمی بوده است.»

برآورد می‌شود حدود ۷۰ گروگان اسرائیلی در قید حیات هنوز در اسارت گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه باشند. گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که جسد حدود ۳۰ گروگان همچنان در این باریکه نگهداری می‌شود.

شبکه خبری دویچه ‌وله گزارش داد در آستانه سالگرد حمله هفتم اکتبر حماس، تظاهرات حامیان اسرائیل از یک سو و حامیان فلسطین و لبنان از سوی دیگر، در برلین برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، حدود ۵۰۰ مامور پلیس آلمان وظیفه حفظ نظم در این تجمعات را بر عهده داشتند.

توماس هالدن وانگ، رییس سازمان امنیت داخلی آلمان، پیش‌تر هشدار داده بود تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در آستانه اولین سالگرد حمله هفتم اکتبر می‌تواند به ناآرامی‌ها در آلمان منجر شود.

خبرگزاری رویترز هم از تجمع گسترده حامیان فلسطین در لندن خبر داد و نوشت حدود ۴۰ هزار نفر در این تظاهرات حضور داشتند.

تظاهرات حامیان فلسطین در لندن، ۱۴ مهر

پاریس، رم، مانیل، نیویورک، جاکارتا و کیپ تاون نیز شاهد تجمع حامیان فلسطین بود. تظاهرکنندگان خواستار پایان عملیات نظامی اسرائیل در غزه و لبنان و برقراری آتش‌بس در منطقه بودند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
خبر

شنیداری

پادکست‌ها