معاون وزیر علوم: آمار دقیقی از پرونده‌های دارای احکام انضباطی دانشجویان نداریم

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۸

سعید حبیبا، معاون وزیر علوم، گفت آمار دقیقی از پرونده‌های دارای احکام انضباطی دانشجویان نداریم. با وجود تعلیق و اخراج شمار زیادی از دانشجویان پس از اعتراض‌های ۱۴۰۱، او افزود حدود ۵۰ پرونده اخراجی یا تعلیق دانشجویان به وزارت علوم ارسال شده که زیر پنج نفر آنها حکم اخراج دارند.

معاون وزیر علوم در دولت مسعود پزشکیان روز چهارشنبه ۲۸ شهریور گفت وزارت علوم اعلام کرده دانشجویانی که «به دلایل سیاسی، اخلاقی یا به هر دلیلی» پرونده‌های انضباطی دارند و با تعلیق سنوات یا محرومیت از تحصیل مواجه شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار بگیرند.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره دانشجویان و استادان منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه یا از دانشگاه اخراج کرده است.

برخوردهای امنیتی و محرومیت‌های انضباطی دانشجویان در دانشگاه‌های سراسر کشور از زمان خیزش انقلابی ایرانیان در دو سال پیش و گسترده شدن دامنه اعتراضات دانشجویی تشدید شده است.

از آن زمان تاکنون گزارش‌های بسیاری درباره برخوردهای قهری با دانشجویان و صدور احکام اخراج، تعلیق یا ‌ممنوعیت از تحصیل برای آنان منتشر شده است.

حبیبا در ادامه گفت رییس دانشگاه می‌تواند «با توجه به متنبه شدن دانشجویان» برای احکام صادر شده درخواست تجدید نظر کند تا میزان مجازات در نظر گرفته‌شده کمتر شود و دانشجویان به کلاس‌ بازگردند.

پیشتر و در روز ۲۶ شهریور، رسانه‌ها گزارش دادند محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی پرونده‌های دانشجویان در سه سال اخیر و احکام انضباطی صادر شده خبر داده و گفته که هیچ دانشجوی اخراجی در دانشگاه تهران نداریم.

او گفت که پیرو دستور پزشکیان مبنی بر رسیدگی مجدد پرونده‌های انضباطی دانشجویان، کمیته‌ای جهت تجدید نظر در احکام انضباطی صادرشده برای آن‌ها تشکیل شده است.

حبیبا هم همان روز از معاونان دانشجویی خواست که کمیته‌ای برای رسیدگی به موضوع دانشجویان اخراج و تعلیق‌شده تشکیل دهد.

او با بیان اینکه «ما با دانشجویان نسل زِد مواجه‌ایم که متفاوتند»، گفت که پرونده‌هایی برای آن‌ها در کمیته‌های انضباطی تشکیل شده است.

پزشکیان روز هشتم شهریور در مراسم معارفه حسین سیمایی‌صراف به‌عنوان وزیر علوم چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی، از او خواست تا در قرارداد همه استادانی که تاکنون اخراج یا لغو قرارداد شده‌اند بازنگری کند و «دانشجویان را برگرداند».

او گفت: «️دانشجو اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم؛ یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا این که اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم.»

این تاکید پزشکیان در شرایطی بود که فشارهای امنیتی جمهوری اسلامی بر دانشجویان معترض همچنان ادامه دارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها