نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا که به تقلب در انتخابات اخیر این کشور متهم شده

آرژانتین: دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت مادورو را صادر کند

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

آرژانتین با اشاره به اقدات سرکوبگرانه دولت نیکولاس مادورو علیه معترضان به نتایج انتخابات در ونزوئلا، از دیوان کیفری بین‌المللی خواست حکم بازداشت او را صادر کند.

وزارت امور خارجه آرژانتین روز شنبه ۱۷ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات نیروهای امنیتی ونزوئلا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور می‌تواند «جنایت علیه بشریت» محسوب شود.

در این بیانیه آمده است بوئنوس آیرس روز دوشنبه ۱۹ شهریور درخواستی را برای صدور حکم بازداشت مادورو و سایر اعضای دولتش به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه خواهد کرد.

شهروندان ونزوئلا روز هفتم مرداد برای شرکت در انتخابات ریاست‌‌جمهوری به پای صندوق‌های رای رفتند.

هرچند برخی نظرسنجی‌ها از پیروزی ادموندو گونزالس، نامزد مورد حمایت اپوزیسیون حکایت داشتند، اما در نهایت نهاد انتخاباتی ونزوئلا اعلام کرد مادورو با کسب ۵۱ درصد آرا برای بار سوم به‌عنوان رییس‌جمهوری این کشور انتخاب شده است.

در مقابل، اپوزیسیون ونزوئلا از وجود شواهدی مبنی بر پیروزی قاطع گونزالس خبر داد و تاکید کرد نتایج رسمی انتخابات را نمی‌پذیرد.

در جریان اعتراضات مردمی علیه نتایج انتخابات ونزوئلا دست‌کم ۲۳ نفر کشته و ده‌ها تن مجروح شدند.

نیروهای امنیتی وفادار به دولت سوسیالیست ونزوئلا همچنین تاکنون هزاران نفر از معترضان را دستگیر کرده‌اند.

رهبران اپوزیسیون ونزوئلا در جمع معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، کاراکاس، ۹ مرداد

در رخدادی دیگر، نیروهای امنیتی ونزوئلا شامگاه جمعه ۱۶ شهریور سفارت آرژانتین در کاراکاس را به محاصره خود درآوردند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که دو تن از اعضای برجسته اپوزیسیون ونزوئلا برای در امان ماندن از تهدیدات نیروهای هوادار مادورو، به سفارت آرژانتین پناه بردند.

پیش از این نیز چهار عضو اپوزیسیون ونزوئلا در سفارت آرژانتین در کاراکاس پناه گرفته بودند.

تعدادی از کشورهای منطقه، از جمله آرژانتین، ضمن رد پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا، ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون را به عنوان «رییس‌جمهور منتخب» این کشور به رسمیت شناخته‌اند.

در پی این اقدام، دولت مادورو دیپلمات‌های هفت کشور آمریکای لاتین را از ونزوئلا اخراج کرد. از ماه گذشته، برزیل مسئولیت سفارت آرژانتین در کاراکاس را بر عهده گرفته است.

جنبش وابسته به ماریا کورینا ماچادو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، در بیانیه‌ای حضور نیروهای امنیتی در اطراف سفارت آرژنتین را یک «محاصره» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است: «ما نیکولاس مادورو را مسئول این محاصره علیه رهبران خود که به سفارت پناه برده‌اند، می‌دانیم.»

دولت آرژانتین درخواست‌ کرده است این شش نفر بتوانند از ونزوئلا خارج شوند، اما این درخواست تاکنون با موافقت مادورو همراه نشده است.

ماچادو روز ۱۵ شهریور از آمریکا خواست برای تحت فشار گذاشتن مادورو اقدامات بیشتری انجام دهد.

او افزود ساز و کارهای بین‌المللی وجود دارد که می‌تواند برای تنبیه کردن ناقضان حقوق بشر به کار گرفته شود.

دولت مادورو اپوزیسیون ونزوئلا را جنبشی «فاشیستی» و وابسته به قدرت‌های «امپریالیست» خارجی خوانده و آن را مسئول مرگ معترضان در این کشور معرفی کرده است.

مادورو از سال ۲۰۱۳ و پس از مرگ هوگو چاوز، قدرت را در ونزوئلا در دست دارد. این کشور در دوران ریاست‌جمهوری مادورو شاهد فروپاشی اقتصادی و مهاجرت حدود یک سوم از جمعیت ۲۸ میلیونی خود بوده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها