جان باختن یک شهروند دیگر در بازداشت پلیس در گیلانغرب

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۵

دادستانی عمومی و انقلاب گیلانغرب در استان کرمانشاه اعلام کرد که روز ۱۴ شهریور یک فرد بازداشتی در حین انتقال به پلیس آگاهی برای بازجویی بدحال شد و جان باخت. این رخداد چند روز پس از انتشار خبر جان‌ باختن محمد میرموسوی پس از شکنجه و شلیک گلوله به بدن در بازداشت پلیس لاهیجان رخ داد.

سعید خدرویسی، دادستانی شهرستان گیلانغرب، روز ۱۵ شهریور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این فرد به ظن قتل یک شهروند بازداشت و در روز ۱۳ شهریور با تصمیم مقام قضایی به پلیس تحویل داده شد.

طبق این اطلاعیه، این فرد که هویتش اعلام نشده، روز ۱۴ شهریور حین انتقال برای بازجویی دچار بدحالی شد و جان خود را از دست داد.

خدرویسی در این زمینه گفت: «بررسی‌های اولیه از محل نگهداری متوفی و تن‌پیمایی جسد نشان می‌دهد برخلاف آنچه که رسانه‌های معاند گفته‌اند ظاهر جسد فاقد آثار ضرب و جرح بوده و موضوع شکنجه منتفی است.»

اظهارات این مقام قضایی برای رد گزارش‌های رسانه‌ها مبنی بر شکنجه این متهم، درحالی است که هیچ رسانه‌ای تا پیش از صدور این اطلاعیه، خبری درباره قتل این فرد در بازداشتگاه منتشر نکرده است.

از سوی دیگر، این مقام قضایی درحالی موضوع شکنجه را منتفی دانست که خود در اطلاعیه‌اش گفته اظهارنظر نهایی درباره علت مرگ بر اساس نظریه پزشکی قانونی و تعیین علت نامه فوت اعلام خواهد شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد این اطلاعیه سعی دارد به نوعی با پیش‌دستی در انتشار خبر، روایت کشته شدن این شهروند را در اختیار بگیرد.

این رویه از مدتی پیش آغاز شده و از جمله مثال‌های آن می‌توان به کشته شدن محمد میرموسوی در بازداشتگاه پلیس لاهیجان و زخمی شدن آرزو بدری بر اثر تیراندازی پلیس به خودروی او در شهرستان نور اشاره کرد.

در این روایت‌ها، نهادهای قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار خبر فوت میرموسوی و زخمی شدن بدری را منتشر کردند و تلاش کردند نقش پلیس در این جنایات‌ها را پنهان یا کم‌رنگ کنند.

در بیش از چهار دهه اخیر شمار زیادی از متهمان بازداشتی با جرائم عمومی در بازداشتگاه‌های پلیس جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف ایران تحت فشار ضرب و شتم و شکنجه جان خود را از دست دادند.

قربانیانی که پیگیری‌های نزدیکانشان در بسیاری موارد نتیجه نداد و تحقیقات صورت گرفته منجر به شناسایی خاطیان یا برخورد با مقام مسوولی نشد و جمهوری اسلامی نیز هیچ مسوولیتی در قبال مرگ این افراد در اثر شکنجه نپذیرفت.

بیشتر بخوانید: در بازداشتگاه‌های جمهوری اسلامی چه می‌گذرد

محمد میرموسوی، جوان ۳۶ ساله اهل روستای سیدمحله از بخش رودبنه شهرستان لاهیجان، یکی از آخرین قربانیان شکنجه در جمهوری اسلامی است.

میرموسوی در جریان یک نزاع محلی به دست ماموران یگان ویژه فرماندهی انتظامی شهرستان لاهیجان بازداشت و پس از شکنجه و شلیک گلوله به بدن در بازداشتگاه جان باخت.

بیشتر بخوانید: نقش احمدرضا رادان در شکنجه بازداشت‌شدگان، قتل معترضان و سرکوب زنان

شکنجه شهروندان در ایران درحالی ادامه دارد که طبق اصل ۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، هرگونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است.

جمهوری اسلامی با استناد به وجود این اصل در قانون اساسی ایران، همواره از پیوستن به «کنوانسیون سازمان ملل متحد علیه شکنجه» سر باز زده است.

در این شرایط و با وجود ادامه حاکمیت جمهوری اسلامی بر ایران، شکنجه شهروندان در بازداشتگاه‌های مختلف کشور همچنان قربانی می‌گیرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها