نتانیاهو: از حفظ کنترل اسرائیل بر محور فیلادلفیا کوتاه نمی‌آییم

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۲

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دوشنبه ۱۲ شهریور ضمن تکرار مواضع پیشین خود اعلام کرد حفظ کنترل اسرائیل بر محور فیلادلفیا برای شکست دادن حماس ضروری است.

نخست‌وزیر اسرائیل این کریدور را «لوله اکسیژن» حماس توصیف کرد و افزود این گروه از محور فیلادلفی برای «مسلح شدن مجدد» خود استفاده خواهد کرد.

نتانیاهو، نابودی حماس، آزادی گروگان‌های در بند این گروه، کسب اطمینان از حذف تهدیدات امنیتی در غزه، و بازگشت ساکنان مناطق شمالی اسرائیل به خانه‌های خود را چهار هدف اسرائیل در مناقشه کنونی برشمرد و تاکید کرد تحقق سه مورد از این اهداف مستقیما به محور فیلادلفی مرتبط است.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته و ۹۴ هزار مجروح و بیش از یک میلیون آوراه بر جای گذاشته است.

تانک‌های اسرائیلی در جنوب نوار غزه، ۱۳ تیر

در هفته‌های اخیر مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر در جریان بوده تا زمینه برای پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه فراهم شود.

یکی از موارد اصلی اختلاف میان حماس و مصر از یک سو و اسرائیل در سوی دیگر این مذاکرات، تاکید دولت نتانیاهو بر لزوم کنترل محور فیلادلفی به دست نیروهای اسرائیلی است.

کریدور فیلادلفی که با نام محور صلاح‌الدین نیز شناخته می‌شود، مسیری ۱۴ کیلومتری است که باریکه غزه را به مصر متصل می‌کند.

نتانیاهو در ادامه سخنان خود گفت مرز نوار غزه با مصر تنها مرزی است که اسرائیل بر آن کنترلی نداشته و سلاح‌ها و مهمات از همین نقطه در اختیار حماس قرار گرفته است.

او مصر را به ناتوانی به در تامین امنیت مناطق مرزی خود با غزه متهم کرد و افزود قاچاق تسلیحات و ابزارآلات حفر تونل به این باریکه در دوران حسنی مبارک، محمد مرسی و «دیگران» انجام شده است.

وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل نوشت اشاره نتانیاهو به «دیگران» در حقیقت انتقاد از عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری کنونی مصر بوده است.

نتانیاهو همچنین گفت «محور شرارت» حکومت ایران به کریدور فیلادلفی نیاز دارد و اسرائیل باید به همین دلیل در این منطقه حضور «دائمی» داشته باشد.

این اظهارات ساعاتی پس از آن مطرح می‌شوند که جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده نتانیاهو را به عدم تلاش کافی برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه متهم کرد.

نتانیاهو از یک‌شنبه ۱۱ شهریور و پس از اعلام خبر کشته شدن شش تن از گروگان‌های در بند حماس به‌شدت تحت فشار افکار عمومی در اسرائیل قرار گرفته است.

تظاهرات برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، تل‌آویو، ۱۲ شهریور

در تحولی دیگر، دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز ۱۲ شهریور اعلام کرد این کشور از مجموع ۳۵۰ مجوز صادرات تسلیحات به اسرائیل، ۳۰ مورد را فورا به حالت تعلیق درآورده است.

لمی افزود «خطری واضح» وجود دارد که این تسلیحات ممکن است برای «نقض جدی قوانین بشردوستانه بین‌المللی» یا «تسهیل» نقض این قوانین مورد استفاده قرار گیرند.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، تصمیم بریتانیا برای تعلیق بخشی از مجوزهای صادرات تسلیحات به اسرائیل را «ناامید کننده» خواند و گفت: «این تصمیم پیامی مشکل‌آفرین به حماس و جمهوری اسلامی ارسال کرد.»

سخنگوی شاخه نظامی حماس هم تهدید کرد پافشاری نتانیاهو بر آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی از طریق فشار نظامی به جای دست‌یابی به توافق، به معنی «بازگشت آن‌ها در تابوت»‌ خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اصرار دارد نیروهای ارتش این کشور در طول ۴۲ روز آتش‌بس که بخشی از مرحله اول توافق است، در امتداد مرز مستقر بمانند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، رونن بار، مدیر شین بت و دیوید بارنیا، مدیر موساد همگی در روزهای اخیر اعلام کردند که با اصرار و شرط نتانیاهو در مورد دالان فیلادلفی برای رسیدن به توافق آتش‌بس، موافق نیستند.

هفته گذشته کابینه به درخواست نتانیاهو در این مورد جلسه گذاشت و خواست نتانیاهو را در این مورد مصوب کرد، امری که منجر به یک مشاجره بی‌سابقه بین او و یوآو گالانت شد.

به گزارش اکسیوس، گالانت در این جلسه هشدار داد در صورتی که اسرائیل به دنبال توافق آتش‌بس نباشد، ارتش این کشور در غزه گرفتار خواهد شد و تشدید تنش‌ها ممکن است به جنگی منطقه‌ای بینجامد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها