رسانه‌های فلسطینی از حمله گسترده نیروهای اسرائیل به چندین شهر کرانه باختری خبر دادند

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

رسانه‌های فلسطینی پنج‌شنبه هشتم شهریور از حمله نیروهای اسرائیل به شهرهای جنین، نابلس، بیت‌لحم، الخلیل، اریحا و قلقيلیه در کرانه باختری خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها، عملیات اسرائیل در این شهرها ساعت‌ها طول کشید و در برخی از این شهرها درگیری‌های خشونت‌باری بین افراد فلسطینی و نیروهای ارتش اسرائیل صورت گرفت.

در ارودگاه پناهندگان الفارعه در دره رود اردن، تبادل آتش سنگینی بین ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی صورت گرفت. ارتش اسرائیل گفت یک خودرو حامل گروهی از شبه‌نظامیان را در این منطقه هدف قرار داده است. هنوز معلوم نیست این شبه‌نظامیان از اعضای کدام گروه بودند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت در مسجدی در الفارعه مقادیر زیادی اسلحه، مواد منفجره و تجهیزات نظامی کشف کرده است.

طبق گزارش رسانه‌های فلسطینی، در حمله‌های دو روز گذشته اسرائیل به مناطق مختلف کرانه باختری، دست‌کم ۱۶ فلسطینی کشته شده‌اند. به گزارش آسوشیتدپرس، بیشتر کشته‌شدگان از اعضای گروه‌های شبه‌نظامی بودند.

حماس می‌گوید ۱۰ نفر از کشته‌شدگان از اعضای این گروه بودند.

در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد پنج شبه‌نظامی، از جمله یکی از فرماندهان محلی شبه‌نظامیان را در کرانه باختری کشته است.

در پی اعلام این خبر، جهاد اسلامی فلسطین تایید کرد محمد جابر، از فرماندهان این گروه که به ابوشجاع معروف بود، در حمله اسرائیل به طولکرم کشته شده است.

یک مقام اسرائیلی پنج‌شنبه هشتم شهریور در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال به تشریح عملیات اسرائیل در کرانه باختری پرداخت و گفت که «تروریست‌ها با پشتیبانی جمهوری اسلامی»، در شهرها و اردوگاه‌های پناهندگان، پایگاه‌های نظامی ساخته‌اند. به گفته این مقام اسرائیل، این عملیات بدون تاریخی برای پایان، ادامه‌ دارد.

مقام اسرائیلی که با ایران‌اینترنشنال گفت‌وگو کرده است، با تاکید بر این که «تهران بیش از دو‌ سال و نیم به تجهیز، برنامه‌ریزی و احداث زیر‌ساخت‌های تروریستی در کرانه باختری پرداخته» است، گفت: «مقامات جمهوری اسلامی پول، سلاح و آموزش نظامی به نظامیان فلسطینی داده‌اند.»

روز پنج‌شنبه هشتم شهریور، یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل از تماس با متحدان اروپایی این کشور خبر داد و گفت: «در موقعیتی که اسرائیل با تهدید تهران و گروه‌های نیابتی آن مواجه است، جهان آزاد باید در کنار اسرائیل بایستد نه مقابل آن.»

به گفته کاتز، اسرائیل همان‌طور که با زیرساخت‌های تروریستی در غزه برخورد کرد، باید با تهدید موجود در کرانه باختری نیز برخورد کند و هر اقدامی که لازم است، «از جمله تخلیه موقت ساکنان فلسطینی این مناطق» را به اجرا درآورد.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«جمهوری اسلامی در تلاش است تا از طریق واحدهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در قاچاق اسلحه، تامین مالی، و هدایت سازمان های تروریستی دست دارند، یک جبهه تروریستی شرقی علیه اسرائیل ایجاد کند.»

او افزود:« در مرحله اول، آنها عمدتا از طریق مرز سوریه سلاح را به پادشاهی اردن قاچاق و سعی می کنند رژیم اردن را بی ثبات کنند و مرز اسرائیل و اردن را از یک جبهه صلح آمیز به یک جبهه بی ثبات تبدیل کنند.»

کاتز نوشت: « از آنجا، این سلاح‌ها به کرانه باختری رود اردن قاچاق می شوند، به‌ویژه به اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی، جایی که زیرساخت های تروریستی جمهوری اسلامی و حماس در حال ایجاد است، با پیروی از مدل نیابتی که آنها در غزه، لبنان، یمن و عراق ایجاد کرده‌اند.»

وزیر خارجه اسرائیل سه‌شنبه ششم شهریور در ایکس با اشاره به عملیات ارتش این کشور در کرانه باختری تاکید کرد اسرائیل همانطور که با زیرساخت‌های تروریستی در غزه برخورد کرده، باید با تهدید موجود در کرانه باختری نیز برخورد کند و هر اقدامی که لازم است، از جمله تخلیه موقت ساکنان فلسطینی این مناطق را به اجرا درآورد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی
خبر
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها