بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو بر ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۱

کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن در تماس با نتانیاهو، ضمن تاکید بر ضرورت تسریع در نهایی کردن توافق آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌ها، درباره تلاش‌های آمریکا برای حمایت نظامی از اسرائیل در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش از جمله حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، رییس‌جمهور ایالات متحده در این تماس همچنین بر اهمیت حیاتی مذاکرات پیش‌رو در قاهره برای رفع موانع باقیمانده برای رسیدن به آتش‌بس تاکید کرده است.

این تماس پس از سفر غیرمنتظره آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، به خاورمیانه انجام شد که سه‌شنبه ۳۰ مرداد بدون توافق میان اسرائیل و حماس بر سر یک آتش‌بس در نوار غزه به پایان رسید.

تلاش تیم‌های مذاکره‌کننده برای نهایی کردن یک توافق آتش‌بس، ماه‌هاست ادامه دارد و قرار شده طرفین به همراه میانجی‌ها در روزهای آینده در قاهره دوباره دیدار کنند.

تاکید رییس‌جمهور ایالات متحده بر حمایت نظامی از اسرائیل در برابر تهدیدهای جمهوی اسلامی در شرایطی تکرار شده است که تهران به‌خاطر کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در ۱۰ مرداد در تهران تهدید کرده که از اسرائیل انتقام خواهد گرفت. اسرائیل مسئولیت کشتن هنیه را تائید یا رد نکرده است.

پیشتر پنتاگون اعلام کرده بود یک زیردریایی موشکی هدایت‌شونده ایالات متحده به خاورمیانه اعزام می‌شود و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوشکن‌های همراه آن به‌منظور تقویت دفاع از اسرائیل، سرعت استقرار خود در منطقه را افزایش می‌دهند.

بلینکن و میانجی‌گران مصر و قطر امیدوارند که یک پیشنهاد از سوی ایالات متحده بتواند فاصله میان دو طرف در جنگ ده ‌ماهه غزه را بریا رسیدن به آتش‌بس کاهش دهد.

کاخ سفید، پیشتر هم در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرده بود که چهارشنبه ۳۱ مرداد جو بایدن و کامالا هریس در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو درباره توافق آتش‌بس و آزادسازی گروگان‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای گفتگو کرده‌اند.

کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور، پنجشنبه ۲ مرداد در شیکاگو رسما نامزدی خود را به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۵ نوامبر سال جاری خواهد پذیرفت.

به‌گفته‌ی یک مقام رسمی ایالات متحده به رویترز، انتظار می‌رود بایدن که در حال گذراندن تعطیلات خود در کالیفرنیا است، نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد تا در درخواست جدید اسرائیل مبنی بر اجازه استقرار نیروهای اسرائیلی از کریدور فیلا‌دلفی، یک نوار باریک به طول ۱۴.۵ کیلومتر در امتداد مرز جنوبی نوار ساحلی غزه با مصر تجدیدنظر کند.

همزمان دفتر نتانیاهو، گزارش یک تلویزیون اسرائیلی مبنی بر اینکه این کشور با عقب‌نشینی نیروهای خود از کریدور فیلا‌دلفی موافقت کرده است را تکذیب کرد.

دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه یکی از اولویت‌های مهم جو بایدن است. جمعه ۲۶ مرداد، یک مقام ارشد ایالات متحده گفت طرفین به توافق بسیار نزدیک شده‌اند اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

در مذاکرات برای متوقف کردن جنگ ده‌ماهه، حماس خواستار عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه، از جمله کریدور فیلا‌دلفی است اما اسرائیل می‌خواهد کنترل این کریدور را که در اواخر ماه مه سال جاری به دست گرفت، حفظ کند.

اسرائیل در آن زمان اعلام کرد ده‌ها تونل زیر این کریدور را که «برای قاچاق سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی غزه مورد استفاده قرار می‌گرفت»، تخریب کرده است.

وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۲۹ مرداد گفته بود اسرائیل پیشنهاد جدید ایالات متحده برای توافق آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها را پذیرفته است و کاخ سفید نیز اعلام کرد مذاکرات قاهره در هفته جاری از سر گرفته خواهد شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها