بریتانیا تدابیر جدیدی برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی از راه دریا اتخاذ کرد

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۳۱

دولت بریتانیا روز چهارشنبه ۳۱ مرداد اعلام کرد تدابیر جدیدی را برای مقابله با آن دسته از مهاجران غیرقانونی که سوار بر قایق از فرانسه به بریتانیا وارد می‌شوند، در نظر گرفته است.

بنا بر اعلام وزارت کشور بریتانیا، «۱۰۰ افسر متخصص اطلاعاتی و تحقیقاتی» به استخدام آژانس ملی جرم و جنایت این کشور، موسوم به اِن‌سی‌اِی، درخواهند آمد تا برای متلاشی کردن باندهای قاچاقی که مهاجران غیرقانونی را از گذرگاه‌های خطرناک عبور می‌دهند، همکاری کنند.

دولت بریتانیا قصد دارد ظرف شش ماه آینده تعداد زیادی از مهاجرانی را که پرونده پناهندگی آن‌ها به تایید نرسیده است، از کشور اخراج کند. به گفته وزارت کشور بریتانیا، این آمار در پنج سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

چارلز سوم، پادشاه بریتانیا روز ۲۷ تیر در سخنرانی خود به مناسبت آغاز به کار پارلمان جدید خبر داد دولت جدید بریتانیا با تصویب لایحه امنیت مرزی به سازمان‌های مجری قانون برای مبارزه با تروریسم اختیارات بیشتری می‌دهد.

هدف از این لایحه مقابله با باندهایی است که سالانه ده‌ها هزار مهاجر غیرقانونی را با قایق‌های کوچک به بریتانیا انتقال می‌دهند.

ایوت کوپر، وزیر کشور بریتانیا روز چهارشنبه گفت: «ما در حال برداشتن گام‌هایی قاطع و روشن برای تقویت امنیت مرزی خود و اطمینان از رعایت و اجرای قوانین هستیم.»

ایوت کوپر، وزیر کشور بریتانیا

بریتانیا همچنین قصد دارد با انتخاب فردی به سمت فرمانده امنیت مرزی، همکاری‌ خود را با سایر کشورهای اروپایی علیه باندهای سازمان‌یافته قاچاق مهاجران افزایش دهد.

خبرگزاری فرانسه نوشت هر یک از این مهاجران برای طی این سفر مخاطره‌آمیز و ورود به بریتانیا، چند هزار یورو به باندهای قاچاق انسان پرداخت می‌کنند.

دولت بریتانیا روز ۲۸ تیر اعلام کرد قصد دارد برای مقابله با موج فزاینده مهاجرت، ۸۴ میلیون پوند دیگر به کشورهای خاورمیانه و آفریقا اختصاص دهد. این مبلغ قرار است در حوزه‌های بهداشت و درمان، آموزش و امور بشردوستانه هزینه شود.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه روز ۲۸ تیر با یک‌دیگر دیدار و بر لزوم تقویت همکاری‌ها میان دو کشور برای مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی تاکید کردند.

با وجود تدابیر اتخاذ شده، بیش از ۲۰۰ مهاجر غیرقانونی روز ۲۹ مرداد سوار بر سه قایق به بریتانیا رسیدند. بدین‌ترتیب، بر اساس آمار وزارت کشور بریتانیا، شمار مهاجران غیرقانونی که در سال جاری میلادی با قایق وارد این کشور شدند، به دست‌کم ۱۹ هزار و ۲۹۴ تن افزایش یافت.

دولت پیشین بریتانیا به رهبری ریشی سوناک طرحی را در دستور کار داشت که بر اساس آن قرار بود مهاجرانی که به صورت غیرقانونی به این کشور می‌آمدند، پس از بازداشت در اسرع وقت به رواندا در شرق آفریقا منتقل شوند.

استارمر پس از پیروزی در انتخابات اخیر بریتانیا دستور لغو این طرح را صادر کرد.

حزب کارگر در انتخابات پارلمانی بریتانیا به پیروزی دست یافت و استارمر، رهبر آن روز ۱۵ تیر به عنوان پنجاه‌ و‌ هشتمین نخست‌وزیر این کشور معرفی شد.

کشورهای اروپایی در سال‌های اخیر به دنبال یافتن راهی برای تقویت امنیت مرزهای خود و جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بوده‌اند.

اداره پلیس جنایی فدرال آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد مهاجرت غیرقانونی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گفته این اداره، ظن آن می‌رود که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۲۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر به صورت غیرقانونی به آلمان وارد شده باشند که این عدد در مقایسه با سال پیش از آن، رشدی ۳۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها