یحیی سنوار، رییس جدید دفتر سیاسی حماس

حماس: در مذاکرات آتی آتش‌بس شرکت نمی‌کنیم

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱

حماس اعلام کرد نمایندگان این گروه در مذاکرات آتش‌بس که قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد در دوحه یا قاهره برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

حماس شامگاه یک‌شنبه ۲۱ مرداد در بیانیه‌ای از میانجی‌گران خواست طرح مورد تایید این گروه را که تیرماه در چارچوب پیشنهادات جو بایدن، رییس ‌جمهوری آمریکا و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تهیه شده است، مجددا در مذاکرات آتی مطرح کنند.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۳۹ هزار کشته و ۹۲ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

بایدن روز ۱۱ خرداد از طرحی سه مرحله‌ای برای توقف درگیری‌ها در غزه خبر داد و گفت این توافق می‌تواند زمینه را برای آزادی گروگان‌های در بند حماس و پایان جنگ فراهم آورد.

از آن زمان تاکنون، مذاکرات میان حماس و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا، مصر و قطر در جریان بوده تا زمینه برای خاتمه خشونت‌ها در منطقه فراهم شود.

کودک آواره فلسطینی در خان‌یونس، جنوب نوار غزه، ۲۱ مرداد

حماس در ادامه بیانیه خود نوشت آغاز هر دور جدیدی از مذاکرات برای بررسی پیشنهادات آتش‌بس، «پوششی» برای اسرائیل فراهم خواهد کرد تا در سایه آن به «تجاوز» و «نسل‌کشی‌» علیه فلسطینیان ادامه دهد.

وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد این کشور نوشت بیانیه حماس مبنی بر شرکت نکردن در مذاکرات آتی ‌آتش‌بس، یک «تاکتیک چانه‌زنی» است.

او افزود: «اگر حماس نمی‌خواهد پای میز مذاکره بیاید، ما به نابود کردن نیروهای آن در غزه ادامه خواهیم داد.»

بیانیه حماس ساعاتی پس از آن منتشر شد که شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه اسرائیلی گزارش داد یحیی سنوار، رییس جدید دفتر سیاسی حماس، از برقراری آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، میانجی‌گران مصری و قطری در روزهای اخیر خبر موافقت سنوار با برقراری آتش‌بس را به طرف‌های اسرائیلی منتقل کرده‌اند.

سی‌ان‌ان افزود بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سوی وزیران راست‌گرای کابینه ائتلافی خود به شدت تحت فشار قرار دارد و موضع او در قبال مذاکرات آتش‌بس هنوز مشخص نیست.

پیش‌تر ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، دو وزیر راست‌گرای کابینه اسرائیل با انتقاد از طرح پیشنهادی آتش‌بس تهدید کرده بودند در صورت نهایی شدن این توافق، از دولت ائتلافی خارج خواهند شد.

در سوی مقابل، ایالات متحده با توجه به تشدید تنش‌ها در منطقه، بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های در بند حماس تاکید دارد و نتانیاهو را برای پذیرش توافق آتش‌بس تحت فشار قرار داده است.

در روزهای اخیر و پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس، در تهران، آتش تنش‌ها در خاورمیانه شعله‌ورتر شده و بیم آن می‌رود حمله احتمالی جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن به اسرائیل، جبهه‌های جدیدی از درگیری را در منطقه به وجود آورد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها