مسکو از حمله «غافلگیر کننده» اوکراین به خاک روسیه خبر داد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۸

مقام‌های روسیه اعلام کردند نیروهای اوکراینی با حمایت خودروهای زرهی و پشتیبانی هوایی، اقدام به «تهاجم بی‌سابقه‌ای در خاک روسیه» کرده‌اند. این اظهارات مقامات مسکو از سوی اوکراین تایید نشده است.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با اشاره به حمله در منطقه کورسک به اعضای دولت روسیه گفت: «رژیم کی‌یف یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ دیگر انجام داده است.»

والری گراسیموف، رییس ستاد کل روسیه به پوتین گفت که نیروهای روسیه پیشروی هزار سرباز اوکراینی را متوقف کرده‌اند. این رقم بیش از سه برابر رقمی است که وزارت دفاع روسیه در روز سه‌شنبه اعلام کرد.

گراسیموف در اظهاراتی که از تلویزیون روسیه پخش شد، گفت که این پیشروی با «اقدامات یگان‌های زمینی، حملات هوایی، شلیک موشک و توپخانه‌» روسیه متوقف شد.

آلکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری منطقه کورسک در جنوب روسیه، گزارش داد که نیروهای مسلح اوکراین در حال تلاش برای عبور از مرز این منطقه هستند.

هم‌زمان وزارت دفاع روسیه اعلام کرد بیش از ۳۰۰ سرباز اوکراینی با پشتیبانی ۱۱ تانک و بیش از ۲۰ خودروی زرهی، به مواضع روسیه در مرز حمله کردند.

این وزارت‌خانه گفت نیروهایش سه‌شنبه شب با توپخانه، دفاع هوایی و پهپاد این حمله را دفع کردند.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد همچنان «در حال مبارزه با تهاجم اوکراین» است و «تا ۲۶۰ سرباز اوکراینی» در این عملیات کشته شده‌اند.

اسمیرنوف همچنین گفت که در منطقه مرزی وضعیت اضطراری اعلام کرده و دسترسی به مناطق خاص محدود شده است.

وزارت بهداشت روسیه نیز اعلام کرد ۳۱ غیرنظامی از جمله شش کودک زخمی شده‌اند.

اسمیرنوف روز سه‌شنبه از کشته شدن پنج نفر خبر داده بود.

گارد ملی روسیه اعلام کرد نیروهای امنیتی را در اطراف نیروگاه هسته‌ای کورسک و چهار راکتور آن افزایش داده است.

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند در صورت وقوع چنین تهاجمی از سوی اوکراین، این امر نشان‌دهنده یک تغییر چشم‌گیر در استراتژی جنگی کی‌یف است؛ در حالی که نیروهای این کشور برای حفظ قلمروی کلیدی خود در خط مقدم شرق تلاش می‌کنند.

خبرگزاری رویترز نوشت به نظر می‌رسد ارتش اوکراین «استراتژی سکوت شدید» را در پیش گرفته است.

گزارش‌ها از حمله اوکراین به خاک روسیه پس از آن منتشر شد که سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد این کشور در کمتر از دو ماه (از ۱۴ ژوئن تاکنون) ۴۲۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را تصرف کرده است.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه روز سه‌شنبه به نقل از وزارت دفاع این کشور گزارش داد نیروهای روسیه روستای تیموفیوکا در منطقه دونتسک در شرق اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند.

با وجود گذشت بیش از دو سال از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، این جنگ ادامه دارد و حملات روسیه همچنان قربانیانی بر جای می‌گذارد.

روسیه در جنگ با اوکراین به دستاورد و پیشرفت استراتژیکی نرسیده است اما نیروهایش تقریبا یک-پنجم اوکراین را کنترل می‌کنند.

دادگاه کیفری بین‌المللی دو ماه پیش حکم بازداشت گراسیموف و سرگئی شویگو، وزیر دفاع سابق را صادر و اعلام کرد که «آنان متهم به ارتکاب جنایات جنگی به دلیل هدایت حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین» هستند.

روسیه ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین را رد می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها