رویترز: ​​ترکیه همکاری ناتو و اسرائیل را به‌دلیل جنگ غزه مسدود کرده است

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۱

منابع آگاه به رویترز گفتند که ترکیه از اکتبر سال گذشته تمامی تعاملات ناتو با اسرائیل، از جمله جلسات و تمرینات مشترک، را مسدود کرده است. آنکارا معتقد است که «کشتار فلسطینی‌ها در غزه از سوی اسرائیل»، نقض اصول بنیادین ناتو است.

این اقدام ترکیه پس از حمله نیروهای حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر و حملات متعاقب اسرائیل به غزه که منجر به کشته شدن تقریبا ۴۰ هزار نفر شد، صورت گرفته است.

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که این اتحادیه نظامی نباید تا پایان درگیری‌ها با اسرائیل به عنوان شریک همکاری کند. به گفته آنها این کشور اجازه نخواهد داد اسرائیل تعامل خود با ناتو را ادامه دهد.

ترکیه، از اعضای ناتو است و پیش از این تلاش‌هایی برای بهبود روابط پرتنش خود با اسرائیل انجام داده بود.

از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه، آنکارا به شدت این عملیات را محکوم و آن را به عنوان نسل‌کشی توصیف کرده است.

اسرائیل در ماه‌های گذشته این اتهامات را بارها رد کرده است.

ترکیه تمامی تجارت‌های دوجانبه با اسرائیل را هم متوقف و بسیاری از متحدان غربی را به دلیل حمایت از اسرائیل محکوم کرده است.

بر اساس تحقیقات سازمان ملل در ماه گذشته، هم اسرائیل و هم حماس در مراحل اولیه جنگ غزه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، پس از یک اجلاس ناتو در واشنگتن در ماه گذشته، اعلام کرد که ادامه شراکت ناتو با دولت اسرائیل ممکن نیست.

او ۲۲ تیر در یک نشست خبری پذیرش همکاری ناتو با اسرائيل را به برقراری صلح «جامع و پایدار» در فلسطین مشروط کرد.

اردوغان در سخنرانی یکشنبه هفتم مرداد در تمجید از صنعت دفاعی ترکیه، به موضوع جنگ پرداخت و با حمایت از فلسطین و تهدید اسرائیل گفت: «همان‌طور که وارد قره‌باغ شدیم، همان‌طور که وارد لیبی شدیم، ممکن است با آنها (اسرائیل) نیز همین کار را انجام دهیم. کاری نیست که ما نتوانیم انجام دهیم.»

وزیر خارجه اسرائیل در پاسخ به این اقدامات از ناتو خواست تا ترکیه را از این اتحاد اخراج کند.

خیرت ویلدرس، رهبر راست افراطی هلند، هم در واکنش به تهدید اردوغان، او را «فاشیست اسلامی» و «دیوانه» خواند و تاکید کرد که این کشور باید از ناتو اخراج شود.



خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها