اختلال خطوط ریلی فرانسه پس از خرابکاری‌های روز افتتاحیه المپیک هنوز ادامه دارد

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

شرکت راه‌آهن فرانسه روز شنبه خبر داد که اختلال در فعالیت خطوط ریلی این کشور پس از خرابکاری‌های روز افتتاحیه المپیک پاریس همچنان ادامه دارد و ۸۰ درصد قطارها با تاخیر حرکت می‌کنند. هنوز عوامل دخیل در این آتش‌سوزی‌های عمدی شناسایی نشده‌اند.

راه‌آهن فرانسه در بیانیه‌ای که روز ششم مرداد منتشر شد، گفت از هر ۱۰ قطار، هفت مورد آن با تاخیری بین یک تا دو ساعت تردد می‌کنند.

این شرکت افزود که تاخیرها در روز یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت، اما قطارها از روز دوشنبه دوباره به خدمات عادی خود برمی‌گردند.

اختلال در قطارهای بین‌المللی یورواستار نیز ادامه دارد و حدود یک‌چهارم از سفرهای آن در روزهای شنبه و یکشنبه لغو شده‌اند.

یورواستار یک شرکت قطار بین‌المللی است که خدمات ریلی بین بریتانیا، فرانسه، بلژیک، و هلند را ارائه می‌دهد.

مقام‌های فرانسه اعلام کردند این خرابکاری که با ایجاد آتش‌سوزی در ریل‌ها صورت گرفت عمدی بوده و در حال تحقیق درباره عوامل آن هستند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این خرابکاری را بر عهده نگرفته است.

روز جمعه و ساعاتی پیش از آغاز مراسم افتتاحیه المپیک تابستانی ۲۰۲۴ سه آتش‌سوزی در نزدیکی سه مسیر قطارهای سریع‌السیر رخ داد و باعث بروز اختلالات جدی و فلج شدن حمل و نقل ریلی پاریس به ویژه در ایستگاه قطار مونپارناس شد.

این خطوط سریع‌السیر پاریس را به دیگر مناطق فرانسه و کشورهای همسایه متصل می‌کنند.

شبکه قطارهای سریع‌السیر فرانسه

مقام‌های فرانسه به ویژه وزیر حمل و نقل این کشور ساعتی پس از واقعه، آن را «آتش‌سوزی عمدی» و «اقدامات جنایتکارانه» توصیف کردند و گفتند در حال بررسی این موضوع هستند که آیا حملات با بازی‌های المپیک مرتبطند یا خیر.

شرکت ملی راه‌آهن فرانسه نیز همان زمان، این حوادث را اقدامات هماهنگ شبانه توصیف کرد و مقام‌های دولتی گفتند باوجود فرار مقصران، اما دستگاه‌های آتش‌زا در محل حادثه پیدا شده است.

این خرابکاری موجب سرگردانی ۸۰۰ هزار مسافر در روز جمعه پنجم مرداد شد.

شرکت راه‌آهن فرانسه روز شنبه اعلام کرد که کارکنانش «تمام شب را در شرایط سخت و زیر باران» کار کردند تا خسارت‌ها را تعمیر کنند.

این خرابکاری‌های استراتژیک و عامدانه، شامل آتش‌سوزی در جعبه‌های کابل در تقاطع‌های خطوط شمال، بریتانی و جنوب‌غربی بود.

خرابکاران، کابل‌های فیبر نوری تخصصی را که برای عملکرد ایمن شبکه ریلی ضروری هستند قطع کرده و آتش زدند.

یک منبع مرتبط با تحقیقات به خبرگزاری فرانسه گفت که این عملیات «به خوبی برنامه‌ریزی» و از سوی «یک ساختار واحد» سازمان‌دهی شده بود.

ان‌بی‌سی‌نیوز و رویترز به نقل از منابع امنیتی و اطلاعاتی و بر اساس شیوه عملیاتی این خرابکاری نوشتند که احتمالا گروه‌های چپ افراطی یا فعالان محیط‌زیست مسئول حمله هماهنگ به شبکه ریلی فرانسه باشند.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز جمعه در حساب ایکس خود نوشت خرابکاری در راه‌آهن فرانسه «با هدایت یا نفوذ عوامل محور شر ایران و بنیادگرایی اسلامی» طراحی و اجرا شده است.

با این‌حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان او را «اتهام و نفرت‌پراکنی» خواند و گفت این سخنان، برای منحرف کردن افکار عمومی جهان از «نسل‌کُشی در غزه و فرار رو به جلو در برابر خشم و نفرت جهانی از جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین» است.

باوجود این شائبه‌ها و گمانه‌زنی‌ها هنوز هیچ گزارش رسمی از سوی فرانسه منتشر نشده است.

شرکت ملی راه‌آهن فرانسه روز جمعه و پس از این خرابکاری اعلام کرد ۴۰ تیم پلیس و ۵۰ پهپاد را برای نظارت بر شبکه ریلی این کشور مستقل خواهد کرد.

از سوی دیگر عصر جمعه حدود ۴۵ هزار پلیس و هزاران سرباز در یک عملیات امنیتی عظیم در پاریس برای مراسم افتتاحیه المپیک مستقر شدند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
خبر

شنیداری

پادکست‌ها