نظامیان اوکراینی در نزدیکی مرز روسیه، منطقه سومی، ۲۱ مرداد

زلنسکی: حمله اخیر به روسیه با هدف پایان دادن به جنگ انجام گرفته است

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۶

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفت حمله اخیر این کشور به روسیه بخشی از یک طرح بزرگ‌تر برای پایان دادن به مناقشه اوکراین است. در همین حال، حملات گسترده هوایی روسیه به اوکراین همچنان ادامه دارد.

رییس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه، ششم شهریور، در نشستی خبری گفت اوکراین قصد ندارد مناطقی از قلمرو روسیه را که به تصرف درآورده، به خاک خود ضمیمه کند.

زلنسکی افزود طرح خود برای پایان دادن به مناقشه اوکراین را در پاییز در اختیار جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و دونالد ترامپ و کامالا هریس، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور قرار خواهد داد.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین

حمله غیرمنتظره اوکراین به روسیه از روز ۱۶ مرداد آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

اولکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین روز ششم شهریور اعلام کرد ارتش این کشور کنترل حدود هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه در منطقه کورسک را در دست دارد.

او همچنین از تصرف ۱۰۰ شهرک در کورسک خبر داد و اضافه کرد تاکنون ۵۹۴ سرباز روسی در این منطقه به دست نظامیان اوکراینی اسیر شده‌اند.

زلنسکی در ادامه اظهاراتش در خصوص طرح کی‌یف برای خاتمه درگیری‌ها گفت: «هدف اصلی وادار کردن روسیه برای پایان دادن به جنگ است. ما واقعا خواهان عدالت برای اوکراین هستیم.»

او از ذکر جزییات طرح کی‌یف خودداری کرد و تنها افزود اگر این طرح مورد قبول قرار گیرد و اجرایی شود، پایان درگیری‌ها قابل محقق شدن است.

روسیه عملیات نظامی خود را علیه اوکراین روز پنجم اسفند ۱۴۰۰ کلید زد و از آن زمان تاکنون، درگیری‌های مرگبار میان دو کشور ادامه داشته است.

روسیه در ۴۸ ساعت گذشته حملات هوایی گسترده‌ای را در مناطق مختلف اوکراین به انجام رسانده است.

تنها در شب گذشته شش نفر در حملات روسیه به اوکراین جان خود را از دست دادند. سه تن از این افراد در حمله موشکی به هتلی در شهر کریوی‌ریه در مرکز اوکراین کشته شدند.

در تحولی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با درخواست کی‌یف برای برگزاری نشست «شورای ناتو-اوکراین» موافقت کرد.

در این نشست که قرار است روز چهارشنبه هفتم شهریور برگزار شود، رستم عُمَرُف، وزیر دفاع اوکراین از طریق تماس ویدیویی، آخرین شرایط میدان نبرد و نیازهای دفاعی اولویت‌دار این کشور را با اعضای ناتو در میان خواهد گذاشت.

کی‌یف در هفته‌های اخیر کوشیده است با استفاده از پشتیبانی‌های غرب و ناتو، معادلات میدان جنگ را به نفع خود تغییر دهد.

کاخ سفید روز سوم شهریور از ارائه یک بسته کمک نظامی ۱۲۵ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد.

این بسته شامل موشک‌های سامانه‌های پدافند هوایی، تجهیزات ضد پهپاد، مهمات برای سامانه‌های موشکی توپخانه‌ای هیمارس، وسایل نقلیه و تجهیزات دیگر می‌شود.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز ششم شهریور به احتمال موافقت کشورهای غربی با حمله اوکراین به عمق خاک روسیه با استفاده از موشک‌های ساخت این کشورها پرداخت و افزود غرب در حال بازی با آتش است.

لاوروف همچنین به ایالات متحده هشدار داد جنگ جهانی سوم تنها محدود به اروپا نخواهد شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها