کشته شدن دستکم ۳۰ نفر از جمله کودکان در حمله هوایی اسرائیل به غزه

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

مقام‌های حماس اعلام کردند که دست‌کم ۳۰ فلسطینی در حمله اسرائیل به محلی که به گفته آنها مدرسه‌ای برای اسکان آوارگان غزه بوده، کشته شدند. ارتش اسرائیل اما گفت که به مرکز فرماندهی حماس در مجتمع آموزشی حمله کرده است.

دفتر رسانه‌های دولتی حماس اعلام کرد که ۱۵ کودک و هشت زن در میان کشته‌شدگان حمله روز شنبه ششم مرداد به مدرسه‌ای در مرکز شهر دیرالبلح هستند.

دفتر رسانه‌های حماس و وزارت بهداشت غزه از زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر خبر دادند.

اما ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس را در محوطه مدرسه خدیجه در مرکز غزه هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده که این مدرسه برای حمله به سربازان و به عنوان انبار تسلیحات مورد استفاده قرار می‌گیرد و قبل از حمله به غیرنظامیان هشدار داده بود.

به گزارش رویترز، در بیمارستان الاقصی در دیرالبلح، آمبولانس‌ها فلسطینی‌های مجروح را به داخل مرکز درمانی بردند. تعدادی از مجروحان نیز با لباس‌های آغشته به خون، پیاده به آنجا رسیدند.

تصاویر رویترز نشان می‌دهد که مردم برای بررسی وسایل خود به محل بمب‌گذاری بازگشتند و آتش‌سوزی در منطقه شعله‌ور شد، دیوارها فرو ریخت و آوار در حیاط مدرسه پراکنده شد که بر اثر آن برخی از خودروها آسیب دیدند.

ام حسنعلی، یک زن آواره ساکن این مدرسه، گفت که تنها چند ماه است از مصر به غزه بازگشته و به همراه دخترش برای مداوا به آنجا برده شده بود و اکنون دخترش در این حمله زخمی و به بیمارستان منتقل شده است.

زن دیگری به رویترز گفت که در چادر همسایه نشسته بود که صدای حملات شدید را شنید. او گفت: «من شروع به دویدن کردم، دخترم یک جا بود و من در جای دیگر، دیدم مردم به سمت مکانی که هدف قرار گرفته شده می‌دویدند. مردمی که در مدرسه خدیجه پناه گرفته‌اند همه مجروح هستند، آنها بی‌گناه هستند و نباید این اتفاق برای آنها بیفتد.»

در حملات قبلی که زیرساخت‌های غیرنظامی غزه هدف قرار گرفته شده بود، ارتش اسرائیل گروه حماس را به آسیب رساندن به غیرنظامیان از طریق فعالیت در محله‌های پرجمعیت، مدارس و بیمارستان‌ها به عنوان پوشش متهم می‌کرد. حماس این موضوع را رد می‌کند.

رسانه‌های رسمی فلسطین پیش از این در روز شنبه اعلام کردند که دست‌کم ۱۴ فلسطینی در حملات اسرائیل در جنوب شهر خان یونس در جنوب نوار غزه کشته شدند و اجساد آنها به بیمارستان ناصر منتقل شده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که این ارتش به فلسطینی‌ها گفته که به طور موقت محله‌های جنوبی خان یونس را تخلیه کنند تا بتواند در آنجا عملیات انجام دهد و به آنها گفته که به منطقه بشردوستانه در المواصی نقل مکان کنند.

ارتش اسرائیل گفت که درخواست‌هایش برای تخلیه این مکان از طریق چندین رسانه برای کاهش خطر برای غیرنظامیان به مردم منتقل شده است.

برخی سازمان‌های بشردوستانه، اسرائیل را به استفاده از نیروی نامتناسب در جنگ و عدم اطمینان از دسترسی غیرنظامیان به مکان‌های امن متهم می‌کنند، اما اسرائیل این موضوع را رد می‌کند.

روز جمعه ارتش اسرائیل گفت که سربازانش با نیروهای مسلح فلسطینی در خان یونس جنگیدند و تونل‌ها و زیرساخت‌های دیگر را تخریب کردند.

ارتش اسرائیل به دنبال از بین بردن واحدهای کوچک شبه‌نظامی است که همچنان با خمپاره به سربازان اسرائیلی حمله می‌کنند.

جنگ غزه بیش از ۹ ماه به طول انجامیده و هنوز چشم‌اندازی برای توافق آتش‌بس وجود ندارد.

این جنگ پس از حمله هفتم اکتبر فلسطینیان مسلح به رهبری حماس به اسرائیل آغاز شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، اسرائیل پیشنهاد به‌روز شده خود برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها را به ایالات متحده منتقل کرده است.

این در حالی است که قرار است نشست رم با حضور رییس سی‌آی‌ای، نخست‌وزیر قطر، رییس دستگاه اطلاعاتی مصر و رییس موساد به منظور مذاکره در این زمینه برگزار شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها