حمله به مهاجران افغان در شرق تهران

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۱

به دنبال انتشار خبر کشته شدن یک شهروند ایرانی در درگیری با سه مهاجر افغان، افغانستان‌اینترنشنال به نقل از شماری از مهاجران در تهران، از «بدرفتاری‌های گسترده مردم محلی با افغان‌ها در شرق پایتخت» خبر داد.

هفته پیش گزارش شد که یک شهروند ایرانی در پی درگیری با سه مهاجر افغان کشته شده است که پیش‌تر برای جمع‌آوری شارژ (هزینه تمیزکاری و نگهداری) ساختمان، به آپارتمان برادر او مراجعه کرده بودند.

اکنون چند مهاجر افغان از شرق تهران به افغانستان‌اینترنشنال گفتند در روزهای اخیر مردم محل در پارک‌ها،‌ خیابان‌ها و ایستگاه‌های مترو آن منطقه، به مهاجران افغان حمله می‌کنند.

یک مهاجر افغان از شرق تهران خبر داد که او و خانواده‌اش احساس می‌کنند در محاصره زندگی می‌کنند و جرات نمی‌کنند برای کار یا خرید از خانه بیرون بروند.

یک مخاطب دیگر افغانستان‌اینترنشنال از منطقه ۱۵ تهران (محل وقوع این درگیری) تصویر اطلاعیه‌ای را فرستاده است که در آن به مهاجران افغان هشدار داده شده فورا این محله را ترک کنند.

در این اطلاعیه که فرد یا نهاد منتشر کننده آن مشخص نیست، به مهاجران افغان اخطار داده شده است که اگر از منطقه ۱۵ نروند، «به صورت قهری از ایران اخراج خواهند شد».

ویدیوهایی نیز از درگیری‌های خیابانی به افغانستان‌اینترنشنال رسیده است که مستقلا قابل راستی‌آزمایی نیستند.

خبرگزاری تسنیم هفته گذشته نوشت در پی مرگ یک شهروند ایرانی در اورژانس بیمارستان، پلیس پایتخت سه برادر افغان را به ظن دست داشتن در جراحت منجر به قتل بازداشت کرده است.

این خبرگزاری به نقل از یک زن که سه کارگر مهاجر به آپارتمان او مراجعه کرده‌ بودند، نوشت: «همسرم برای ماموریت کاری تهران را ترک کرده و من در خانه تنها بودم. این سه برادر که همسایه ما هستند برای دریافت شارژ ساختمان آمدند که در همان ابتدا به‌خاطر مسایل ساختمانی مشاجره‌ لفظی میان ما شکل گرفت.»

این زن که سه کارگر مهاجر را به فحاشی متهم کرده، گفت که پس از رفتن این سه کارگر، او با همسرش تماس گرفته و ساعتی بعد، برادر همسرش سراغ آن سه نفر رفته و با آن‌ها درگیر شده است.

رسانه‌های داخلی از جمله خبرگزاری تسنیم نوشتند این مرد ۲۸ ساله در جریان بگو مگو با این سه کارگر افغان از ناحیه سینه زخمی شده و در بیمارستان جان باخته است اما جزییات اینکه چه کسی خشونت را آغاز کرده و چگونه به ضرب و جرح منجر شده، منتشر نشده است.

در ماه‌های اخیر موجی از انتقاد از حضور مهاجران افغان در شهرهای مختلف ایران در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به راه افتاده است.

دو روز پیش نیز در پی قتل یک مرد ایرانی که گزارش شد در پی اختلاف به دست شاگرد افغان رستوران خود کشته شده، مردم شهر خور استان فارس به خانه‌های مهاجران حمله کردند و چند خانه را آتش زدند.

هم‌زمان رسانه‌های داخلی به نقل از پلیس تهران از بازداشت ۱۰ شهروند افغانستان به اتهام «چاقوکشی در خیابان‌ها» خبر دادند.

این بازداشت‌ها در میانه درگیری‌ها بر سر اخراج مهاجران افغان از ایران انجام شده است.

پیش از این و در جریان تبلیغات برای انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام در ایران، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، یکی از محورهای اصلی شعارهای انتخاباتی خود را بر جلوگیری از ورود پناهجویان افغانستانی به ایران و اخراج مهاجران غیرقانونی قرار داد.

هم‌میهن روز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد از این رویکرد با عنوان برخورد «گازانبری» و مهاجرستیزی «به سبک احزاب راست افراطی اروپا» یاد کرد.

گازانبری اصطلاحی بود که حسن روحانی، رییس‌جمهوری سابق، در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ در توضیح مواجهه قالیباف با واقعه کوی دانشگاه در تیر سال ۷۸ و دستگیر کردن دانشجویان معترض به کار برد.

قالیباف در آن زمان فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران بود و روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی.

۲۱ فروردین امسال، وزارت کشور دولت ابراهیم رئیسی صریحا اعلام کرد امکان ماندن و حضور اتباع افغانستان در ایران وجود ندارد و افغان‌های پناهجویی که مجوز اقامت ندارند، از کشور اخراج خواهند شد.

۲۲ مهر ماه سال گذشته، بیش از ۵۴۰ هنرمند، وکیل، پزشک، روزنامه‌نگار و فعال مدنی و اجتماعی خواستار توقف آزار مهاجران افغانستانی در ایران شدند.

آن‌ها شکل‌گیری و هدایت جریان‌هایی را که برای حل مساله مهاجران و پناهندگان بر طبل خشونت، نفرت‌پراکنی و تبعیض می‌کوبند، «عقب‌گرد فاجعه‌بار جامعه ایران» خواندند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها