آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه شبکه تامین مالی حوثی‌ها وضع کرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۸

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۸ تیر، تحریم‌های جدیدی را علیه چند «فرد و کشتی» به‌دلیل تامین مالی و انتقال محموله برای حوثی‌ها اعلام کرد. این اقدام هشتمین دور تحریم‌هایی است که شبکه سعید الجمال، تسهیل‌کننده مالی حوثی‌ها را هدف قرار می‌دهد. او در ایران مستقر است.

بر اساس گزارش دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) این تحریم‌ها مربوط به ۱۲ فرد و کشتی است که بخشی از شبکه الجمال به‌عنوان سرمایه‌دار حوثی و تسهیل‌کننده مالی شبه‌نظامیان شیعه یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند.

محمد رسلان بن احمد، شهروند مالزیایی-سنگاپوری مقیم اندونزیو ژوانگ لیانگ با تابعیت چینی دو فردی هستند که در حمل و نقل محموله‌های غیرقانونی و پولشویی برای این شبکه فعالیت داشته‌اند.

شبکه سعید الجمال همچنان از طریق جابه‌جایی کالاهای ایرانی مانند نفت، ده‌ها میلیون دلار درآمد برای حوثی‌ها فراهم می‌کند.

این جریان مالی به حملات مستمر حوثی‌ها علیه کشتی‌رانی تجاری در دریای سرخ کمک می‌کند.

تحریم‌های جدید آمریکا، جنبه های عملیاتی مختلف این شبکه غیرقانونی را از مشتریان و تسهیل‌کنندگان گرفته تا ارائه‌دهندگان بیمه، کشتی‌ها و شرکت‌های مدیریت کشتی هدف قرار می‌دهد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت این تحریم‌ها تلاش دارند تا تمام ابعاد شبکه مالی حوثی‌ها را مختل کنند و مانع از ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن‌ها شوند.

بر اساس این اقدام، دارایی‌های تحریم‌شدگان در آمریکا مسدود شده و شهروندان آمریکایی از معامله با آن‌ها منع می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر و در سال ۱۴۰۰ سعید الجمال را به دلیل حمایت مالی از حوثی‌ها تحریم کرده و گفته بود او مدیریت و هدایت مجموعه‌ای از شرکت‌ها و کشتی‌هایی را برعهده دارد که به قاچاق سوخت، فرآورده‌های نفتی و کالا از ایران به دیگر نقاط خاورمیانه، آفریقا و آسیا می‌پردازد.

به گفته این وزارتخانه، شبکه تحت مدیریت الجمال، مبالغ هنگفت حاصل از قاچاق سوخت و کالا را به‌واسطه فعالیت حوثی‌ها و حزب‌الله لبنان و به ویژه نیروی قدس سپاه پاسداران صرف برهم زدن امنیت و ثبات منطقه می‌کند.

در یک سال گذشته آمریکا چندین فرد و نهاد مرتبط با این شبکه را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۱ خرداد امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۰ فرد، نهاد و کشتی را به دلیل نقش آن‌ها در انتقال غیرقانونی نفت و سایر کالاها برای حوثی‌های یمن تحت تحریم قرار داده است.

این مورد، هفتمین دور از تحریم‌هایی بود که شبکه سعید الجمال را هدف قرار می‌داد.

هفتم فروردین این وزارتخانه شش نهاد، یک فرد و صرافی و دو نفتکشی را تحریم کرد که در لیبریا، هند، ویتنام، لبنان و کویت مستقر یا ثبت شده‌اند.

پیش از آن و در ۱۶ اسفند سال گذشته دو شرکت مستقر در هنگ کنگ و جزایر مارشال و دو کشتی متعلق به آن‌ها به دلیل حمل محموله‌هایی از ایران از سوی شبکه الجمال تحریم شد.

اوایل دی ۱۴۰۲ نیز یک فرد و سه صرافی مستقر در ترکیه و یمن به دلیل تسهیل جریان کمک‌های مالی جمهوری اسلامی به حوثی‌ها و ارتباط با سعید الجمال تحریم شدند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
خبرها
اقتصاد و بازار
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها