آمریکا ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی به اسرائیل را از سر می‌گیرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۱

در حالی که وزیر دفاع اسرائیل از کشته یا زخمی شدن ۶۰ درصد نیروهای حماس سخن گفته، یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور ارسال بمب‌های ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) به اسرائیل را از سر می‌گیرد. اسرائیل به ساکنان شهر غزه دستور داده که این شهر را به‌طور کامل تخلیه کنند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۰ تیر، به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را اعلام نکرد، گزارش داد که دولت جو بایدن، ارسال بمب های ۲۲۶ کیلوگرمی (۵۰۰ پوندی) به اسرائیل را از سر خواهد گرفت، اما همچنان از ارسال بمب‌های قوی‌تر ۹۰۷ کیلوگرمی (۲۰۰۰ پوندی)، به دلیل نگرانی از استفاده از آنها در مناطق پرجمعیت غزه، خودداری می کند.

دولت بایدن در ماه مه به همین دلیل، جلو ارسال یک محموله بمب‌های دو هزار پوندی و ۵۰۰ پوندی را گرفت زیرا به‌ویژه نگران آن بود که از این بمب‌ها در رفح، شهری در جنوب غزه که بیش از یک میلیون فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، استفاده شود.

یک بمب دو هزار پوندی می‌تواند بتن و فلز ضخیم را بشکافد و شعاع انفجار وسیعی ایجاد کند.

این مقام آمریکایی گفت که بمب‌های ۵۰۰ پوندی در یک محموله با بمب‌های بزرگ‌تری که ارسال آنها متوقف شده بود قرار داشتند و به همین دلیل نیز ارسال آنها هم متوقف شد.

او افزود: «نگرانی اصلی ما استفاده از بمب‌های دو هزار پوندی در رفح و جاهای دیگر در غزه بود و این نگرانی همچنان به قوت خود باقی است. ما اما در مورد بمب‌های ۵۰۰ پوندی نگران نیستیم و به همین خاطر، ارسال این بمب‌ها طبق روال معمول انجام خواهد گرفت.

در ماه ژوئن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به‌طور علنی از واشینگتن انتقاد کرد و گفت دولت بایدن ماه‌هاست که مانع ارسال تسلیحات به اسرائیل شده است. این اظهارات ناخرسندی شدید دولت بایدن را به دنبال داشت.

در همین حال و در شرایطی که مذاکرات برای آتش‌بس از روز چهارشنبه در دوحه پی گرفته شد، ارتش اسرائیل به حملات شدید خود به نقاط مختلف نوار غزه ادامه داد و با پخش اعلامیه‌هایی از ساکنان شهر غزه خواست که این شهر را به‌طور کامل تخلیه کنند. در این اعلامیه‌ها، ارتش اسرائیل مسیرهای امنی را برای خروج از شهر غزه مشخص کرده است.

در رویدادی دیگر، شاهدان عینی روز چهارشنبه به رویترز گفتند درست زمانی که آوارگان برای تماشای یک مسابقه فوتبال در مدرسه‌ای در شرق خان یونس جمع شده بودند، یک موشک اسرائیلی به چادر آنان اصابت کرد.

به گفته مقام‌های فلسطینی در اثر این حمله، دست‌کم ۲۹ نفر کشته شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که در حال بررسی گزارش‌ها در این زمینه است. به گفته ارتش اسرائیل، این حادثه زمانی رخ داد که ارتش با تسلیحات دقیق و نقطه‌زن، به محل اقامت یکی از نیروهای حماس را که در حمله هفتم اکتبر به اسرائیل نقش داشته، حمله کرد.

حماس در واکنش به دور تازه حملات گسترده اسرائیل هشدار داده که این حملات می‌تواند باعث توقف مذاکرات صلح شود.

در همین حال، دفتر بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که او متعهد به تضمین یک توافق آتش‌بس در غزه است، مشروط بر اینکه خطوط قرمز اسرائیل رعایت شود.

حماس بخش مهمی از طرح ایالات متحده را با هدف پایان دادن به جنگ ۹ ماهه در غزه را پذیرفته است و خواسته خود را مبنی بر اینکه اسرائیل به آتش‌بس دائمی متعهد شود، کنار گذاشته است.

نتانیاهو اگرچه به تعهد خود به طرح بایدن برای آتش‌بس تاکید کرده، اما در عین گفته است که هر توافق آتش‌بسی نباید مانع از سرگیری جنگ اسرائیل علیه حماس شود. نتانیاهو بارها گفته است که جنگ را تا نابودی حماس ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش این کشور در جریان جنگ غزه بیش از ۶۰ درصد از نیروهای حماس را کشته و یا زخمی کرده است.

مقام‌های بهداشتی در منطقه تحت کنترل حماس اعلام کرده‌اند که بیش از ۳۸ هزار فلسطینی از آغاز جنگ در غزه کشته شده‌اند.

بر اساس آمار اسرائیل، شبه نظامیان به رهبری حماس در حمله خود به جنوب اسرائیل در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، ۱۲۰۰ نفر را کشتند و حدود ۲۵۰ گروگان را به غزه بردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
گفت‌وگوی ویژه
خبر
تیتر اول با نیوشا صارمی

شنیداری

پادکست‌ها