گاردین: دولت جدید بریتانیا عجله‌ای برای اعلام سپاه به عنوان سازمانی تروریستی ندارد

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹

روزنامه گاردین در گزارشی نوشته است که دولت جدید بریتانیا عجله‌ای برای اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی ندارد و در عوض به دنبال ایجاد سازوکار جدیدی است تا محدودیت‌هایی را بر گروه‌های تروریستی تحت حمایت دولت‌ها اعمال کند.

روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای در روز دوشنبه ۱۸ تیرماه با اشاره به سابقه مخالفت حزب کارگر با فعالیت‌های سپاه پاسداران نوشته است که مشاوران وزارت خارجه بریتانیا نسبت به عواقب «غیرقابل پیش‌بینی» و «بسیار مخرب» این اقدام بر روابط لندن با تهران هشدار داده‌اند.
دیوید لمی وزیر خارجه جدید بریتانیا به این روزنامه بریتانیایی گفته است: «ما متوجه هستیم که چالش‌های واقعی ناشی از فعالیت‌های تروریستی تحت حمایت دولت وجود دارد، و من می‌خواهم از نزدیک به این مسائل بپردازم.»

این روزنامه افزود که دستیاران او می‌گویند لمی به جای تعجیل در معرفی سپاه به عنوان سازمانی تروریستی، در حال بررسی یک اصلاحیه احتمالی در قوانین موجود است تا به دولت اجازه دهد محدودیت‌های هدفمند از نوع تحریم را بر سازمان‌های مرتبط با دولت مانند سپاه پاسداران اعمال کند.

دستیاران وزیر خارجه جدید بریتانیا افزودند که تصویب چنین اصلاحیه‌ای ممکن است به زمان نیاز داشته باشد.

پیش از انتخابات پنج‌شنبه گذشته در بریتانیا، حزب کارگر این کشور در منشور انتخاباتی خود سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد دولتی متخاصم معرفی کرده بود.

حال با تشکیل دولت از سوی این حزب در پی پیروزی در انتخابات سوال این است که دولت جدید چه اقدام عملی در برابر سپاه یا جمهوری اسلامی انجام خواهد داد.

گاردین نوشت که اکنون مشاوران وزارت خارجه بریتانیا هشدار داده‌اند که تصمیم به تروریستی خواندن سپاه می‌تواند اثرات مخرب بی‌شماری بر روابط تهران و لندن داشته باشد.
تهران در ماه‌های گذشته بارها به کشورهای اروپایی نسبت به تروریستی نامیدن سپاه پاسداران هشدار داده است.

سپاه پاسداران بازوی نظامی و اقتصادی حکومت جمهوری اسلامی است و دولت‌های محافظه‌کار پیشین بریتانیا از چنین تصمیمی دوری کرده بودند.

گاردین نوشت که لمی روز دوشنبه با ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در لندن دیدار کرد و او اولین وزیر خارجه‌ای بود که پس از انتصاب لمی با وزیر خارجه بریتانیا دیدار کرد.

دولت کانادا روز ۳۰ خرداد رسما سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داد.

در سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از خیزش انقلابی سال ۱۴۰۱، فعالان مدنی و مخالفان جمهوری اسلامی با اشاره به نقش سپاه در سرکوب معترضان در داخل کشور و همچنین دست داشتن این نهاد در طراحی و اجرای حملات تروریستی در بسیاری از کشورهای جهان، خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شده‌اند.

بخش حقوقی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز به تازگی درخواست آلمان را برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران پذیرفته و روند رسمی بررسی قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی در این اتحادیه را آغاز کرده است.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها