مولوی عبدالحمید خواستار تجدیدنظر در حکم اعدام محمد خضرنژاد، روحانی اهل سنت شد

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ خرداد خود از صدور و تایید حکم اعدام و ۱۶ سال حبس ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی معترض کُرد اهل سنت در دیوان عالی کشور ابراز تاسف کرد و خواستار تجدیدنظر در این حکم شد.

مولوی عبدالحمید از خضرنژاد به‌عنوان «یکی از علمای شاخص اهل سنت کردستان و عالم وارسته» نام برد.

خضرنژاد ۲۸ آبان‌ ۱۴۰۱ پس از سخنرانی در مراسم یادبود اسعد رحیمی، از جان‌باختگان خیزش انقلابی بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

شبکه حقوق بشر کردستان روز پنج‌شنبه ۱۷ خرداد در گزارشی نوشت این حکم در شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی علی رازینی تایید شده است.

پیش از این و در بهمن‌ سال گذشته، بیش از ۲۴۰ روحانی اهل سنت کُرد و ۱۴ نواندیش دینی در نامه‌هایی جداگانه حکم اعدام برای خضرنژاد را ناعادلانه خواندند و با رد تمامی اتهام‌های مطرح شده علیه این روحانی، خواستار آزادی او شدند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه امروز خود با اشاره به ثبت‌نام و نامزدی تعداد زیادی از مقامات برای انتخابات ریاست جمهوری پرسید: «آیا آنان از وضعیت کشور و مردم ایران اطلاع دارند و برنامه‌ای برای حل مشکلات دارند؟»

او از فساد مالی و اقتصادی به عنوان بزرگ‌ترین بحران‌های موجود در کشور نام برد و گفت در تاریخ ایران چنین مشکلاتی سابقه نداشته است.

مولوی عبدالحمید با بین اینکه دولت سیزدهم و دولت‌های قبل با وجود وعده‌ها در زمان انتخابات نتوانستند مشکل تورم را حل کنند، تاکید کرد که «خودکشی در ایران به دلیل فقر، افزایش یافته» است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه هفتم اردیبهشت خود نیز گفته بود مشکلات اقتصادی همه مردم را در رنج قرار داده و بسیاری حتی در پرداخت پول‌های اجاره خانه و هزینه برق و آب و گاز نیز گیر کرده‌اند.

او در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ بهمن خود هم به رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات مجلس شورای اسلامی و گستردگی اختلاس‌ها و فساد در ایران اشاره کرد و گفت حکومت به خواسته‌های بر حق آنان مانند برقراری عدالت، رفع تبعیض و آزادی بیان توجهی نکرده است.

اسماعیل‌زهی در بخش دیگری از صحبت‌های روز ۱۸ خرداد خود با اشاره به اینکه «اکثریت قریب به اتفاق مردم مشکل دارند و آزادی بیان و قلم می‌خواهند»، گفت که مردم ناامید هستند و معتقدند کاری از دست دولت‌ها بر نمی‌آید.

عبدالحمید با بیان اینکه اصلاح‌طلبان نتوانستند تبعیض میان اقوام و مذاهب را رفع کرده و به شعارهای خود عمل کنند، گفت: «با اصول‌گرایان نیز درباره مشکلات ملی و منطقه‌ای صحبت کردیم اما عزمی برای حل آن‌ها ندیدیم.»

او در ادامه اضافه کرد حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسبق جمهوری اسلامی وعده داده بوده ۱۰ سفیر از اهل سنت منصوب شوند و نام ۱۰ نفر را از اسماعیل‌زهی گرفته اما وزیر امور خارجه گفته است کل اختیارات در دست آن‌ها نیست و نهادهای دیگر در تصمیم‌گیری دخالت دارند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه هفتم اردیبهشت خود نیز با بیان اینکه افراد از اقوام و مذاهب دیگر و اهل سنت نمی‌توانند در ایران به عنوان رییس‌جمهوری انتخاب شوند، تاکید کرد: «کجای این قوانین اسلامی است؟»

اسماعیل‌زهی با بیان اینکه قرار بود در نظام اسلامی عدالت اجرا شود، از مسوولان جمهوری اسلامی پرسیده بود: «طبق کدام مجوز، کدام قانون و کدام روایت، اهل سنت را از حق انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهوری منع کرده‌اید؟»

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در ایران به دنبال مرگ ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد حامل او، قرار است روز هشتم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور، دوشنبه ۱۴ خرداد و پس از پایان مهلت ثبت‌نام برای نامزدها اعلام کرد ۸۰ نفر داوطلب شرکت در انتخابات شدند.

شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت کاندیداهای مورد نظر نظام است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها