حوثی‌های یمن ۱۸ امدادگر از جمله کارکنان سازمان ملل را ربوده‌اند

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۸

به گزارش خبرگزاری‌ها، شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی طی چند حمله در سه روز گذشته، دست‌کم ۱۸ امدادگر از جمله ۱۱ نفر از کارکنان سازمان ملل، ۳ نفر از کارکنان موسسه ملی دموکراتیک که با بودجه آمریکا اداره می‌شود و ۳ نفر از کارکنان یک گروه محلی حقوق بشر را بازداشت کرده‌اند.

سه مقام دولت قانونی یمن در گفتگو با رویترز ضمن تایید این خبر اعلام کرده‌اند ماموران اطلاعاتی حوثی‌ها، که کنترل صنعا پایتخت یمن و بخش‌های وسیعی از شمال این کشور را در اختیار دارند، به خانه‌ها و دفاتر این افراد در شهرهای صنعا، حدیده، عمران و صعده حمله کردند و ضمن بازداشت آن‌ها، تلفن‌ها و رایانه‌های آنان را هم مصادره کرده و با خود برده‌اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه ۱۸ خرداد با اشاره به نگرانی شدید سازمان ملل از این تحولات و این‌که از حوثی‌ها خواسته‌اند توضیح دهند چرا این افراد را بازداشت کرده‌اند، گفت سازمان ملل در تلاش است این گروگان‌ها هرچه سریع‌تر و بدون قید و شرط آزاد شوند.

به گفته سخنگوی سازمان ملل، دو زن و نه مرد بازداشت‌شده از کارکنان سازمان ملل برای پنج نهاد مختلف این سازمان و هانس گرونبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن کار می‌کنند.

یکی از مسئولان خیریه محلی به نام «نجات کودکان» در گفتگو با آسوشیتدپرس، ضمن اشاره به این‌که یکی از کارکنان آن‌ها بازداشت شده است، درباره وضعیت او ابراز نگرانی کرده است و گفته است «هر کاری که بتوانیم برای کسب اطمینان از امنیت و رفاه او انجام می‌دهیم.»

بنا بر برخی از گزارش‌ها، افراد ربوده شده احتمالا به ارسال اطلاعات به دشمن که اتهام رایج حوثی‌ها علیه منتقدان و مخالفان آن‌هاست، متهم شده و به یک زندان امنیتی در صنعا منتقل شده‌اند.

حوثی‌ها، که از نیروهای نیابتی و تحت حمایت جمهوری‌ اسلامی هستند، پس از شروع جنگ اخیر غزه، بارها به حمل و نقل دریایی در دریای سرخ حمله کرده‌اند و متقابلا مورد حمله هوایی ایالات متحده و بریتانیا قرار گرفته‌اند.

جمعه ۱۱ خرداد، شبکه خبری العربیه گزارش داد اعضای سپاه پاسداران و گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت تهران فعالیت می‌کند، در حملات هوایی مشترک و گسترده آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن کشته شده‌اند.

این شبکه خبری روز جمعه به نقل از منابع مطلع که نام‌شان فاش نشده، این خبر را منتشر کرد.

معاون فرماندهی مرکزی آمریکا در ماه فوریه تایید کرده بود که نیروهای سپاه پاسداران در یمن حضور دارند و «دوش به دوش» حوثی‌ها فعالیت می‌کنند.

خبر کشته شدن اعضای سپاه پس از آن منتشر شد که خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران تایید کرد که جمهوری اسلامی «فن‌آوری» موشک‌های بالستیک ضد شناور خود را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است.

خبرگزاری امنیتی تسنیم روز چهارشنبه نهم خرداد در گزارشی خبر داده بود فن‌آوری اولین موشک بالستیک دریایی جمهوری اسلامی با نام «قدر»، در اختیار گروه انصار‌الله یمن موسوم به حوثی‌‌ها قرار گرفته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها