اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت روحانی، در انتخابات ثبت‌نام کرد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۴

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. او در سال ۱۴۰۰ نیز برای نامزدی در انتخابات و رقابت با ابراهیم رئیسی ثبت‌نام کرده بود، اما شورای نگهبان صلاحیتش را تایید نکرد.

جهانگیری که روز دوشنبه ۱۴ خرداد به همراه فرزندش در آخرین روز ثبت‌نام به وزارت کشور رفته بود، در پاسخ به این سوال که آیا دولت سوم روحانی است یا خیر گفت: «من اسحاق جهانگیری هستم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اینکه رقیب شما در این انتخابات کیست هم گفت: «همه باید تلاش کنیم در این انتخابات، مردم ایران پیروز شوند.»

جهانگیری در ادامه در پاسخ به اینکه آیا کاندیدای نهایی جبهه اصلاحات خواهد بود هم گفت: «من اصلاح‌طلبم اما ملی فکر می‌کنم.»

این سیاستمدار پیشین اصلاح‌طلب در پستی در شبکه ایکس «احیای سرمایه اجتماعی و پاسداشت کرامت زنان و جوانان» را یکی از دلایل حضورش در انتخابات توصیف کرد.

در هفته‌های گذشته و در پی خیزش انقلابی ایرانیان در سال ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی با بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌ها برای اعمال حجاب اجباری، سرکوب زنان را شدت بخشیده است.
بسیاری از ناظران بر این باورند که سیاست حکومت درباره زنان و حجاب اجباری ثابت است و تغییر چهره‌ها در پست‌های کلیدی حتی از جناح‌های مختلف در آن تغییری ایجاد نخواهد کرد.


جهانگیری روز ۱۳ خردادماه با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات را افزایش داد و با هشتگ برای ایران، نوشته بود: «آری به اتفاق...»

پس از آن رسانه‌های داخلی از برگزاری نشستی در عصر یک‌شنبه خبر داده و گزارش دادند که ده‌ها شخصیت از نسل‌های دوم و سوم جریان اصلاحات در دیداری با جهانگیری از او دعوت کردند تا در انتخابات نامزد شود.

سایت خبری «جماران»، نزدیک به اصلاح‌طلبان، با اشاره به اینکه در این نشست که «نمایندگانی از بخش‌های خصوصی، عمومی و دولتی و جوانان و دانشجویان» حضور داشتند، نوشته بود حاضران با تاکید بر اهمیت حضور جهانگیری از او درخواست کردند، با وجود تمامی چالش‌ها اقدام به نامزدی در انتخابات کند.

جهانگیری پس از رد صلاحیت خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفته بود: «احساس آرامش جدی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت‌نام، شب جشن بود زیرا بار بزرگی از دوشم برداشته شد.»

او دو ماه بعد و پس از نشستن ابراهیم رئیسی بر صندلی ریاست جمهوری در پیام تبریکی خطاب به او نوشت: «به يقين همه آنانی كه به شما و يا نامزدان محترم ديگر رای داده‌اند و يا حتی شهروندانی كه در اين انتخابات حضور نيافته‌اند، منظومه بزرگ ملت به شمار می‌آيند.»

جهانگیری که در سال ۱۳۹۶ هم به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ثبت‌نام کرده بود، در آبان‌ماه ۱۴۰۲ در ارتباط با مناظره با محمدباقر قالیباف، رییس کنونی مجلس شورای اسلامی و نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری در سال ۱۳۹۶، بابت اتهامات «افترا و نشر اکاذیب» در مجموع به ۱۲ ماه حبس محکوم شده بود.

این حکم در نهایت به ۴۴۰ میلیون ریال جزای نقدی تبدیل شد.

پیشینه جهانگیری

اسحاق جهانگیری کوهشاهی، روز ۲۰ دی‌ماه ۱۳۳۶ در شهرستان بافت در استان کرمان به دنیا آمد. او فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد و تا اواسط ۱۳۶۳ در این سازمان مشغول به کار بود.

جهانگیری در دوره‌های دوم و سوم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده جیرفت و عنبرآباد در استان کرمان به مجلس راه یافت و در دولت‌های پنجم و ششم ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی طی سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ استاندار استان اصفهان بود.

او از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ به‌عنوان وزیر معادن و فلزات دولت هفتم فعالیت کرد و سال ۱۳۷۹ در پی اذغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و معادن و تشکیل یک وزارتخانه جدید به عنوان وزیر صنایع و معادن منصوب شد.

تصویری از حضور جهانگیری و هاشمی رفسنجانی در بازدید از اولین کامپیوتر وارد شده به ایران

جهانگیری از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول رییس‌جمهور در دولت روحانی فعالیت کرد و در سال ۱۳۹۷ در ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد که عرضه دلار بالاتر از ۴۲۰۰ تومان قاچاق است.

این نرخ از آن زمان با عنوان «دلار جهانگیری» شناخته می‌شود و تصمیمی لقب گرفت که باعث به‌وجود آمدن چالش‌های فراوانی در اقتصاد ایران شد.

مهدی جهانگیری، برادر اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۹۹ از سوی قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی به اتهام «قاچاق حرفه‌ای ارز» به میزان ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ یورو و ۱۰۸ دلار به تحمل دو سال حبس و ضبط ارز قاچاق شده و جزای نقدی ۴ برابر بهای ریالی ارز ریالی ۲۶ میلیارد ریال محکوم شد.

جهانگیری در همان سال به عنوان معاون اول روحانی گفت‌ دولت ایران فروش نفت کشور را مدتی به قاسم سلیمانی،‌ فرمانده کشته‌شده سپاه قدس،‌ سپرده بود.

او در سال ۱۳۸۴ با اعلام خبر توقف تولید خودروی پیکان گفت جرات نمی‌کردم خانواده‌ام را با آن به مسافرت ببرم و به عنوان کسی که تصمیم به توقف تولید این خودرو گرفت یاد می‌کنند.

جهانگیری از موسسان حزب کارگزاران سازندگی، از اعضای شورای مرکزی این حزب و عضو «بنیاد باران» است و اکنون برای نامزد شدن در انتخابات سد بزرگ شورای نگهبان را برای تایید صلاحیت مقابل خود می‌بینید.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
چند چند

شنیداری

پادکست‌ها