حمله ارتش اوکراین به خاک روسیه با استفاده از تسلیحات آمریکایی

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۴

ارتش اوکراین با تسلیحات ارسال شده از سوی آمریکا، یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته را در داخل خاک روسیه هدف قرار داد.

روزنامه تلگراف روز دوشنبه ۱۴ خرداد نوشت در این حمله، چندین موشک «هیمارس» به سامانه دفاع هوایی روسیه در منطقه بلگورود اصابت کردند. بلگورود در ۴۰ کیلومتری مرز اوکراین واقع است.

این سامانه به موشک‌های زمین به هوای اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ مجهز بود.

برخی تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهند بر اثر این حمله، تعدادی خودرو به آتش کشیده شدند و دود آسمان منطقه را در برگرفت.

به گفته تلگراف، به نظر می‌رسد این عملیات روز یک‌شنبه ۱۳ خرداد انجام شده باشد.

در هفته‌های گذشته درگیری‌های مرگبار میان روسیه و اوکراین تشدید شده است. پیشروی اخیر نظامیان روسیه در خارکیف در شمالی شرقی اوکراین، نگرانی شدید کی‌یف و جامعه بین‌المللی را در پی داشته است.

یک سرباز اوکراینی در خط مقدم نبرد با روسیه، دونتسک اوکراین، ۲۵ فروردین

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز ۱۱ خرداد گزارش داد جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده، به اوکراین اجازه داده است با هدف مشخص دفاع از خارکیف، از تسلیحات آمریکایی برای حمله به عمق خاک روسیه استفاده کند.

در همین رابطه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه تهدید کرد چنین اقدامی «عواقب کشنده‌ای» برای واشینگتن به همراه خواهد داشت.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز ۱۰ خرداد اعلام کرد «زمان آن فرا رسیده است» کشورهای عضو این پیمان به اوکراین اجازه دهند از سلاح‌های ارسالی از سوی غرب، برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

این در حالی است که آلمان و ایتالیا با اعطای مجوز به اوکراین برای به‌کارگیری تسلیحات غربی برای حمله به روسیه مخالفت کرده‌اند.

به گفته مقام‌های اوکراینی، محدود کردن دامنه استفاده از سلاح‌های غربی موجب شده است ارتش روسیه در آرامش و امنیت، نیروهای خود را برای حمله زمینی به خاک اوکراین آماده و به سوی این کشور موشک‌ شلیک کند.

در رویدادی دیگر، اوکراین اعلام کرد در حملات روسیه به یک روستا در منطقه دونتسک دو نفر، از جمله یک کودک ۱۲ ساله جان خود را از دست دادند.

رسانه‌های اوکراین نوشتند ارتش روسیه بامداد دوشنبه ۱۴ خرداد با استفاده از یک بمب هدایت شونده این منطقه را هدف قرار داد. این حمله پس از ۹۰ دقیقه مجددا به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش‌ها، در جریان این حملات، پنج ساختمان آسیب دیدند.

پیش‌تر و در روز ۲۴ اردیبهشت، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) خبر داد از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، دست‌کم هزار و ۹۹۳ کودک در این کشور کشته یا زخمی شده‌اند.

نیروهای روسی سوار بر تانک در منطقه اشغالی دونتسک، شرق اوکراین، ۱۸ فروردین

هم‌زمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در روز ۱۵ آبان، نگرانی‌ها در خصوص آینده کمک‌های غرب به اوکراین در صورت پیروزی دونالد ترامپ شدت گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روز ۱۳ خرداد نسبت به تصمیم احتمالی ترامپ برای تحمیل «یک طرح صلح بد» به کی‌یف در صورت پیروزی در انتخابات ابراز نگرانی کرد.

ترامپ سال گذشته میلادی گفته بود قادر است در تنها «۲۴ ساعت» مناقشه اوکراین را پایان دهد.

برخی مشاوران ترامپ پیش‌تر از طرح صلحی سخن گفته بودند که قسمت‌های شرقی اوکراین، از جمله کریمه را در اختیار روسیه قرار می‌دهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها