آمریکا: روسیه در جنگ اوکراین از موشک‌های کره شمالی استفاده می‌کند

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۱

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، بازوی اطلاعاتی پنتاگون، روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد، در گزارشی اعلام کرد روسیه موشک‌های بالستیکی را که از کره شمالی دریافت کرده، در جنگ اوکراین به کار گرفته و آنها را به شمال شرق اوکراین شلیک کرده است.

این آژانس تصاویر در دسترس همگان از بقایای موشک‌های شلیک شده به خارکیف را با عکس‌های رسانه دولتی کره شمالی از کارخانه ساخت موشک‌های بالستیک در جریان بازدید کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از این کارخانه در اوت سال گذشته را مقایسه کرده است.

بر اساس گزارش این آژانس، بقایای موشک‌های شلیک شده به خارکیف، با موشک‌های موجود در تصاویر رسانه دولتی کره شمالی مطابقت دارد.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در گزارش خود گفت: «از آغاز برنامه موشکی کره شمالی، پیونگ یانگ فناوری موشک‌های بالستیک از جمله سیستم‌ها و اجزای کامل آن را به چند کشور از جمله ایران، لیبی، سوریه، یمن و برمه فروخته است.»

این ارزیابی جزئیات تازه‌ای را به ادعایی می‌افزاید که دولت بایدن در اوایل سال جاری مبنی بر استفاده روسیه از موشک‌های ساخت کره شمالی در جنگ اوکراین مطرح کرد.

در آن زمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت روسیه قصد دارد به استفاده از موشک‌های بالستیک کره شمالی ادامه دهد.

ارزیابی جدید آژانس اطلاعات دفاعی هم‌زمان با تصمیم دولت بایدن برای اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات ارائه شده از سوی ایالات متحده علیه اهدافی نظامی در مناطقی در روسیه منتشر شد.

این آژانس، ماه اوت سال گذشته نیز از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین خبر داده بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها