گرمای هند جان دست‌کم ۵۴ نفر را گرفت

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۱۱

با شدت گرفتن موج گرما در هند، تاکنون دست‌کم ۵۴ نفر جان خود را در نقاط مختلف این کشور از دست داده‌اند. دادگاه ایالت راجستان از دولت هند خواست تا وضعیت اضطراری ملی اعلام کند.

دادگاه عالی راجستان، جایی که زیر گرمای سوزان است، از مقام‌های دولتی به دلیل فقدان محافظت کافی از مردم در برابر گرما انتقاد کرد و خواهان اقداماتی جدی برای اطمینان از «رفاه نسل‌های آینده» در برابر خطرات این‌چنینی شد.

علاوه بر این، دادگاه به مقام‌های ایالتی دستور داد برای پرداخت غرامت به بستگان افرادی که بر اثر گرما جان باخته‌اند، بودجه‌ای اختصاص دهد.

این دادگاه از دولت خواست موج‌های گرما را به عنوان «فاجعه‌ای ملی» طبقه‌بندی کند تا امکان بسیج کمک‌های اضطراری، مشابه سیل‌ها و طوفان‌ها در آن فراهم شود.

سی‌ان‌ان نیوز ۱۸ گزارش داد مانند دهلی، پنجاب و اودیشا مناطقی از هند هستند که در روزهای اخیر دمای بالای ۴۵ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر به دلیل آثار احتمالی سوختگی و گرمازدگی شدید در ساندارگره ایالت اودیسا جان خود را از دست دادند.

دمای هوای ۴۷/۴ درجه‌ای روز پنج‌شنبه در پالامو جارکند جان چهار نفر را بر اثر علائم ناشی از گرما گرفت.

در ایالت بیهار نیز آفتاب‌سوختگی هشت نفر را کشت.

بر اساس گزارش این رسانه، مسئولان ایالت دهلی از دادگاه عالی هند برای جبران کمبود آب درخواست کمک کردند و از هاریانا، ایالت همجوار خود خواستند برای رفع بحران کنونی، سهمیه آب بیشتری برای یک ماه در اختیارشان قرار دهند.

دهلی برای تامین آب خود تقریبا به آب ایالت‌های همسایه هاریانا و اتر پرادش وابسته است. اگر چه رودخانه یامونا، یکی از شاخه‌های رود بزرگ گنگ، از دهلی عبور می‌کند اما سطح بالای آلودگی آن و کاهش سطح جریان آن در ماه‌های گرم باعث شده است پایتخت برای تامین آب، به ایالت‌های مجاور خود وابسته باشد.

گرمای شدید علاوه بر مرگ و میر شهروندان، باعث قطع برق در شمال هند شده است.

اداره هواشناسی هند پیش‌بینی کرد موج گرما در این کشور از روز شنبه ۱۲ خرداد کاهش پیدا کند.

پیش‌تر برای ایالت‌هایی مانند پنجاب، هاریانا، بیهار، جارکند و راجستان، هشدار نارنجی گرمای هوا صادر شده بود.

با وجود کاهش دمای هوا از روز شنبه، هشدار نارنجی‌رنگ ایالت‌های هاریانا، پنجاب و اودیسا باقی خواهد ماند.

اگرچه بادهای موسمی دو روز زودتر از تاریخ پیش‌بینی شده به کرالا و ایالت‌های شمال شرقی هند رسید اما حدود یک ماه طول می‌کشد تا به بخش‌های شمالی، مرکزی و شرقی این کشور برسد.

اداره هواشناسی هند از پیش‌بینی وقوع طوفان گرد و غبار در دهلی و مناطق اطرافش طی روزهای شنبه و یک‌شنبه جاری خبر داد که می‌تواند به شکل موقت از گرمای سوزان منطقه بکاهد.

حداکثر دمای دهلی در روز چهارشنبه نهم خرداد به ۴۶/۸ درجه سانتی‌گراد رسید که بالاترین میزان آن در ۷۹ سال گذشته بود.

روز چهارشنبه در بخش‌هایی از دهلی دمای ۵۲/۳ درجه سانتی‌گراد ثبت شد و در پی آن، اداره هواشناسی هند برای بخش‌های متعددی از شمال غرب این کشور هشدار قرمز صادر کرد.

بسیاری علت افزایش دما را وزش بادهای سوزان از ایالت راجستان می‌دانند؛ جایی که دمای روز گذشته آن با ۵۰/۵ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین میزان ثبت‌ شده در این کشور بود.

با افزایش دما در دهلی‌نو، پایتخت هند در روزهای گذشته، مصرف برق در این شهر ۳۰ میلیون نفری طی روز چهارشنبه به بالاترین حد خود رسید.

کارشناسان گفتند تغییرات آب و هوایی ناشی از جمعیت بالا، عامل بروز گرمای شدید در هند است و باید به عنوان یک هشدار به آن توجه کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

کاملا هریس و ایران
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها