دشواری‌های پیش روی موحدی کرمانی در ریاست مجلس خبرگان رهبری

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱

محمدعلی موحدی کرمانی، روحانی سالخورده، در شرایطی نامشخص ریاست مجلس خبرگان رهبری، نهاد تعیین‌کننده جانشین رهبر جمهوری اسلامی را به دست می‌گیرد.

اعضای مجلس خبرگان رهبری که وظیفه انتخاب رهبر بعدی جمهوری اسلامی را برعهده دارند، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی را برای یک دوره دو ساله به عنوان رییس مجلس خبرگان برگزیدند.

موحدی کرمانی که پیش از این ریاست سنی این مجلس را برعهده داشت، با ۵۵ رای موافق به ریاست مجلس خبرگان انتخاب شد. در این جلسه سیدهاشم حسینی بوشهری و علیرضا اعرافی، روسای حوزه‌های علمیه ایران به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم رییس مجلس خبرگان انتخاب شدند.

ابراهیم رئیسی، پیش از مرگش در سانحه سقوط هلیکوپتر در روز یکشنبه، به عنوان نماینده خراسان جنوبی در مجلس خبرگان، در غیاب افرادی چون احمد جنتی، حسن روحانی و صادق لاریجانی محتمل‌‌ترین نامزد برای این پست بود.

احمد جنتی، رییس پیشین این مجلس، ۹۷ سال دارد، نمی‌تواند مستقل راه برود، صحبت کند و از خودش مراقبت کند. او برای انتخابات روز سه‌شنبه مجلس خبرگان نامزد نشد. همچنین، صادق آملی لاریجانی به دلیل به دست نیاوردن آرای مورد نیاز و حسن روحانی در پی رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان نتوانستند راهی این مجلس شوند.

پس از درگذشت رئیسی، مجلس خبرگان و در واقع علی خامنه‌ای، در انتخاب فرد مورد اعتماد از میان روحانیون سالخورده مجمع دچار مشکل شدند. هیچ تضمینی وجود ندارد که آن‌ها فرد مناسبی را برای یکی از حساس‌ترین دوره‌های تاریخ جمهوری اسلامی انتخاب کرده‌باشند، هرچند یکی از تواناترین‌ها را انتخاب کرده‌اند.

سیاستمداران و تحلیلگران ایرانی موافق هستند که این دور از مجلس خبرگان اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا ممکن است در این دوره برای جانشینی خامنه‌ای تصمیم‌گیری شود. برخی از اعضای سابق، مانند حسن روحانی، با توجه به سن و سال و بیماری خامنه‌ای، اجتناب‌ناپذیر بودن این تصمیم را گوشزد کرده‌اند. اما جالب این‌جاست که خامنه‌ای حدود ۱۰ سال از رییس پیشین و کنونی این مجلس جوان‌تر است.

موحدی کرمانی متولد ۱۳۱۰ است و ۹۳ سال دارد. او در مقایسه با سایر نمایندگان سالخورده و بیمار این مجلس، نسبتا ظاهری سلامت دارد. او از چهره‌های قدیمی جمهوری اسلامی است و اگرچه هیچ‌گاه جایگاه بالایی در مجلس خبرگان نداشته اما اکنون به فرد مورد نظر آن‌ها تبدیل شده‌است. شاید علیرضا اعرافی که مورد اعتماد خامنه‌ای نیز هست، از نظر توانایی‌های مدیریتی می‌توانست گزینه بهتری برای این سمت باشد.

موحدی کرمانی، روحانی محافظه‌کار، راست‌گرا و با سابقه‌، از بنیانگذاران جامعه روحانیون مبارز و از اعضای حزب جمهوری اسلامی است. او پنج بار به مجلس خبرگان راه یافته‌است و از ابتدای انقلاب عضو مجلس شورای اسلامی نیز بوده‌است. او همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

موحدی کرمانی در مورد برخی مسائل فرهنگی از جمله حرام اعلام کردن پیام‌رسان تلگرام موضع‌گیری کرده‌است.

موحدی کرمانی در سال‌های اول جمهوری اسلامی به سپاه پاسداران نزدیک بود اما ارتباط او با نسل جدید افسران سپاه پاسداران چندان روشن نیست.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس خبرگان از مجموع ۸۶ نماینده مجلس، ۸۳ نفر حضور داشتند که که برخی از آن‌ها با کمک پرستاران مرد توانستند در جلسه شرکت کنند. موحدی کرمانی با کسب ۵۵ رای، ریاست جلسات مجمع را تا دو سال آینده بر عهده خواهد‌داشت. مدیریت جلساتی که بیش از ۳۰ درصد از شرکت‌کنندگان از انتخاب او حمایت نکرده‌اند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

رییس جدید مجلس خبرگان ممکن است در زمانی که جمهوری اسلامی بیشترین نیاز را به یک رییس مجلس قدرتمند برای دستیابی به اجماع بر سر تعیین جانشین دارد، با مشکل مواجه شود. مگر آن‌که تمامی تصمیمات از پیش گرفته شده‌باشد و صحنه توسط خود خامنه‌ای برای اعلام جانشین یا جانشینانش اداره شود.

نداشتن اطمینان به آینده، شرایط را برای بسیاری نامشخص، برای عده‌ای ناامن و برای برخی دیگر نیز ناپایدار می‌کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

کاوش
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها