ترامپ تصمیم گرفت در دادگاه خود شهادت ندهد

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۰۱

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده، تصمیم گرفت در دادگاه جنایی خود برای رسیدگی به اتهام جعل سوابق تجاری برای سرپوش گذاشتن به پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورن، در جایگاه شاهد حاضر نشود و شهادت ندهد.

این اقدام باعث خواهد شد که روند دادگاه سرعت یابد و هیات منصفه از هفته آینده وارد شور و مذاکره شود.

ترامپ خود از هفته‌ها پیش به گمانه‌زنی‌ها در این مورد که آیا در برابر اتهامات مطرح شده علیه خود، در اولین دادگاه جنایی یک رییس‌جمهوری سابق آمریکا شهادت دهد یا خیر، دامن زده بود.

وکلای مدافع ترامپ استدلال می‌کنند که هدف او از جلوگیری انتشار خبر یک رابطه جنسی ادعایی با استورمی دنیلز در سال ۲۰۰۶، نه تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ بلکه محافظت از خانواده‌اش از شرمساری بوده است.

شهادت دادن ترامپ و دفاع او از خود، این فرصت را در اختیار دادستان هم قرار می‌داد که او را به باد سوال بگیرد. شاهدان پیش از ادای شهادت سوگند می‌خورند و دادن اطلاعات نادرست به دادگاه و هیات منصفه دروغ و جرم قلمداد خواهد شد.

ترامپ ۷۷ ساله در ۳۴ اتهام جعل سوابق تجاری خود را بی‌گناه دانسته است. او هرگونه تخلفی را رد کرده و گفته است که هرگز با دنیلز رابطه جنسی نداشته است.

دنیلز در جریان دادگاه شهادت داده است که با ترامپ در سال ۲۰۰۶ رابطه جنسی داشته است.

دادستان‌ها گفته‌اند که جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز برای به سکوت واداشتن او، نقض قوانین مالیاتی و قوانین انتخاباتی و عین تقلب در انتخابات بوده است.

ترامپ در سخنان خود در بیرون از دادگاه از خوان مرچان، قاضی ناظر بر این پرونده انتقاد کرده و او را فاسد دانسته است. رییس‌جمهوری پیشین آمریکا که برای بازگشت به کاخ سفید با جو بایدن، رییس‌جمهوری کنونی رقابت می‌کند دادستان‌ها را متهم کرده که می‌کوشند به کارزار انتخاباتی او به عنون نامزد جمهوری‌خواه آسیب برسانند.

قاضی خوان مرچان گفت که اعضای هیات منصفه سه شنبه آینده، برای شنیدن سخنان پایانی بازخواهند گشت و احتمالا روز بعد مذاکرات خود را آغاز خواهند کرد.

وکلای ترامپ از مرچان خواسته بودند که پرونده را قبل از رسیدن به هیات منصفه رد کند. استدلال آنها این بودکه این پرونده بر اساس شهادت مایکل کوهن وکیل شخصی سابق ترامپ استوار شده و او سابقه دروغ‌گویی دارد.

مرچان روز دوشنبه اعلام کرد که تمایل دارد به اعضای هیات منصفه اجازه دهد خود اعتبار کوهن را خود ارزیابی کنند. دادستان‌ها می گویند که شهادت دیگر شاهدان، شهادت کوهن را تایید می‌کند.

کوهن که ۱۳۰ هزار دلار را به‌عنوان حق‌السکوت به استورمی دنیلز داده بود و سپس این ترامپ این مبلغ را به او بازگرداند در دادگاه شهادت داد که ترامپ نگران بود که اگر دنیلز داستان خود را در معرض دید عموم قرار دهد، به جذابیت او نزد رای‌دهندگان و به‌ویژه زنان آسیب برسد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

از خاکستر
جهان‌نما
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها